Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Stavfel på flygbiljetten – en dyr extrautgift

Publicerad 2013-07-05

Men ger rejält kassaklirr för flygbolagen

Delta tjänade 198 miljoner dollar på namnändringar bara under årets första tre månader.

Att stava fel på sitt namn vid flygbokningen kan bli dyrt.

Felskrivningarna är dessutom en kassako för flygbolagen.

Amerikanska bolag tjänade miljardbelopp på namnbyten bara under början av året.

Ett glömt bindestreck eller ett annat stavfel kan kosta pengar – och i värsta fall stjälpa hela resan. I många länder är man stenhårda med att namnet på biljetten är identiskt med det i passet. Annars finns risk att man inte släpps ombord på flyget.

Tjänade 685 miljoner dollar

Det går oftast att ändra stavningen på namnet i efterhand. Men det kostar en slant. Faktum är att kostnader för att byta eller ändra namn på biljetter ger ett rejält tillskott i kassan för flygbolagen. De 13 största amerikanska bolagen tjänade 685 miljoner dollar på detta bara under årets första tre månader, enligt den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA. Mest, 198 miljoner dollar, tjänade Delta. United Airlines drog in 176 miljoner dollar på namnändringarna, enligt Standby.dk.

Inte samma hos SAS

De nordiska flygbolagen SAS och Norwegian tar också betalt för namnbyten. SAS tar 500 kronor för tjänsten. Men Malin Selander, pressansvarig på SAS i Sverige, tycker inte att de är jämförbara med de amerikanska bolagen.

– Vår avgift är mer till för dem som vill överlåta biljetten åt någon annan. Vi erbjuder dessutom 24 timmars öppet köp på alla biljetter, då det är kostnadsfritt att avboka och boka om, säger hon.

”Går inte ut med summor”

Hos Norwegian kostar det 250 kronor att ändra namn eller datum på biljetten, enkel väg.

Att ändra uppenbara stavfel tar man inte betalat för, skriver VG.

Varken SAS eller Norwegian vill berätta hur mycket de tjänar på namnändringarna.

– Vi går inte ut med några summor, men det är inte något jättestort belopp, säger Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Sissel Skånvik till VG.

Följ ämnen i artikeln