Comhem lockar kunderna med ny teknik

Publicerad 2013-09-27

Comhem hoppas att kunderna ska vara villiga att betala för nya tjänsten Tivo.

Tv-jätten Comhem har ett stort problem. Bolaget har närmare 1,8 miljoner kunder men bara en tredjedel har hittills varit villiga att betala för mer än bastjänsten.

Med Tivo, som lanseras 7 oktober, hoppas Comhem ändra på den saken.

De flesta bolag skulle vara avundsjuka på en potentiell kundstock på 1,8 miljoner hushåll. Problemet är dock att bara 600 000 av de hushållen valt att abonnera på bolagets digitala kanaler. Resten nöjer sig fortfarande med det analoga basutbudet från kabel-tv-operatören och betalar bara en liten slant över hyran.

– Det beror på att den analoga produkten varit förbaskat bra. Den är enkel att använda, det finns flera uttag i lägenheterna och det behövs inga boxar. Men nu är utmaningen för oss att få folk att byta till något som upplevs som väsentligt mycket bättre, säger Comhems vd Tomas Franzén till TT.

Sofistikerad box

Vad han hoppas kunderna ska byta till är Tivo. Det handlar om en box med en stor hårddisk och som på ett enkelt sätt låter tittaren spela in upp till tre program samtidigt. Förutom de kanaler som kunden abonnerar på finns playtjänster, filmbutik och appar för till exempel Youtube. I december kommer även filmtjänsten Netflix att finnas i utbudet. Materialet blir inte bara tillgängligt i tv:n utan också på datorn, mobilen eller surfplattan.

Mogen marknad

Comhems nya plattform kommer när tv-branschen är inne i sin kanske största omställning hittills. Allt fler ser på tv-bolagens play-kanaler i stället för de tablålagda sändningarna. Prenumerationstjänster som Netflix, Viaplay och HBO har på kort tid kapat åt sig över 10 procent av tv-marknaden.

– I någon mån kan man säga att Comhem är lite sena, men det är å andra sidan förutsägbart. Operatörer av den här storleken går inte i bräschen, de går in på marknaden när den är mogen, säger Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision.

TT

Följ ämnen i artikeln