Aftonbladet

Dagens namn: Alfons, Inez

”Begagnatknepet” får bostaden såld

Publicerad 2013-08-21

Så gör mäklarna för att bli av med det svårsålda

En snabbtitt på annonsen visar att bostaden legat ute en kort tid för försäljning.

Men sanningen kan vara en annan.

Statistik från Booli visar att en betydande andel av alla bostadsannonser har återpublicerats.

Booli har tagit fram siffror på bostadsannonser från början på augusti, på uppdrag av Dagens Industri. Statistiken visar att 15 procent av annonserna har varit ute tidigare, men publicerats igen.

Återpubliceringarna är mest utbredda i Stockholmsområdet.

”Får inte ligga och nöta”

I exempelvis Tyresö, Sollentuna, Södertälje och Lidingö har ungefär en tredjedel av de ”nya” bostadsannonserna legat ute tidigare.

Detta är en högst medveten strategi inom mäklarkåren. Om ett objekt har legat ute länge ser det helt enkelt mindre attraktivt ut för köpare.

– Funkar det inte att sälja före sommaren tar vi bort objektet och lägger tillbaka det. Det får inte ligga ute och nöta hela sommaren, säger Catharina Sjöberg, fastighetsmäklare på Mäklarringen i Österåker, till DI.

Kan vara riskabelt

Höör är den kommun där högst andel objekt, hela 74 procent, legat ute för försäljning tidigare.

– Det har varit en tidvis trög marknad i början av året. Naturligtvis inverkar det, säger Mats Davidsson, verksam på Svensk Fastighetsförmedlings lokalkontor i Höör till DI.

Enligt vissa mäklare är knepet med återpublicering effektivt. Men det kan också vara riskabelt. Köpare kan exempelvis ta chansen att lägga ett skambud om de märker att ett objekt varit ute på marknaden tidigare. 

– Ofta funkar det inte. Vi hade visning i går på ett hus som legat ute innan. Då kom det betydligt fler kunder och det kom helt nya köpare, säger Catharina Sjöberg.

Så avslöjar du knepet

Annonssajten Booli publicerar alltid hur många dagar ett objekt har varit ute på marknaden i anslutning till varje bostadsannons. Men siffran nollställs om annonsen varit borta i 30 dagar.

– Vi vill skapa en balans där informationen på sajten ska gynna både köpare och säljare. Men vi har så klart information i vår databas om hur länge ett objekt har annonserats, säger Josephine Linghammar, marknadsansvarig på Booli till Aftonbladet.

Vill man veta hur länge ett objekt varit ute på sajten totalt går det att få reda på ändå.

– Vi svarar på det om folk ringer oss och frågar, även om informationen inte finns på sajten. Dessutom ska man alltid fråga mäklaren om detta, säger Josephine Linghammar.

Följ ämnen i artikeln