Rekorddyr bensin och diesel: ”Dragspelseffekt”
Uppdaterad 2021-10-12 | Publicerad 2021-10-11
Drivmedelspriserna når nya höjder, på grund av högre skatt och på grund av oljepriset.
Marknaden har startat upp i rekordfort efter pandemin.
– Det har lett till en dragspelseffekt, att saker hamnat i otakt, säger Samuel Ciszuk, energianalytiker på ELS Analysis.
Oljepriset fortsätter att stiga.
Ett fat Nordsjöolja (brent) kostar nu cirka 84 dollar. Det är två år sedan oljepriset sedan noterades på den nivån.
Prisökningen beror bland annat på att marknaden startat upp rekordsnabbt igen efter pandemin.
– Brist på kol och gas har också lett till att man börjat elda med olja i Kina, vilket fått efterfrågan att hoppa upp ett snäpp till, säger Samuel Ciszuk, energianalytiker på ELS Analysis.
Dyrt att tanka bilen
95-oktanig bensin blir från och med i dag 20 öre dyrare och kostar nu 17:79 kronor per liter, på bemannade bensinstationer.
Dieselpriset höjs samtidigt med 15 öre till 19:32 kronor per liter.
– På sikt kommer oljepriset nog sjunka igen. Vi har en prognos för Q4 på 74,60 dollar, men prisökningen på drivmedel för den enskilde beror ju också på skattehöjning i slutet på sommaren, säger Samuel Ciszuk.
Att priset på bensin och diesel kommer att sjunka i samma omfattning är därför inte troligt.
Inget höjt schablonbelopp
Trots att bränslepriserna rusar har reseavdraget stått still sedan 2009, rapporterar TT.
Då kostade en liter diesel 11 kronor. I dag kostar den drygt 19 kronor.
Den som har långt till jobbet får göra avdrag för bilresan i deklarationen på 18:50 kronor per mil.
– Men schablonen hänger inte med, den har inte ändrats på flera år, säger Jonny Nilsson, verksamhetsutvecklare på Skatteverket till TT.
Schablonbeloppet är tänkt att täcka bränslet och slitage på bilen. Det ska motsvara hela driftskostnaden för bilen.
Men nu blir det alltså allt mindre utrymme för slitage och annat, när priserna på bara bränslet ökar så kraftigt.
”Täcker inte kostnaden”
Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på motororganisationen M, säger till TT att just reseavdrag är ett vanligt ämne då deras medlemmar hör av sig.
– Reseavdragen täcker inte kostnaden för bilen, säger han.
Han berättar att då anställda använder sin egen bil i tjänsten är det vanligt att de får mellan 36 och 41 kronor per mil i ersättning från arbetsgivaren.
Den ersättningen kan vara en fingervisning för hur mycket skatteavdraget borde ligga på, tycker han.
95-oktanig bensin blir 20 öre dyrare och kostar nu 17:79 kronor per liter, på bemannade bensinstationer.
Dieselpriset höjs samtidigt med 15 öre till 19:32 kronor per liter.
Anledningen är dels en höjd skatt och dels att oljepriset ökat kraftigt.
Det blir därmed betydligt dyrare för Sveriges bilister. Är prishöjningen bra, tycker du? Eller kommer det bli problem?
Välkommen med dina synpunkter i Aftonbladets bensinchatt!
Gg fick sista ordet i den här chatten om drivmedel. Tusen tack alla ni som var med och bidrog. Trevlig kväll!
Politiken får flera 1000lappar i löneförhöjning varje år. Jag har inte fått någon löneförhöjning under alla mina år som taxichaufför.
Gg11 okt 2021Casper: Flygbränslet kommer inte att påverkas, för alla pekpinnemänniskor i den här chatten vill ju kunna åka på chartersemester ett par gånger om året. Minst.
Nomen Nescio11 okt 2021Höga elpriser,vägtullar,bränsle parkeringsavgifter ,bilskatter,vad mer kan regeringen höja för att få kunna höja sina politiker Löner🤠
Leif11 okt 2021Dags att chaufförer inom yrkestrafiken går ut i strejk för att pressa drivmedlet i botten. Det här fungerar verkligen inte i längden!
Typiskt11 okt 2021