Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Det ser ljust ut för S-OL

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-15

Fallet i nätannonseringen har stoppat

Läget i krisdrabbade portalbolaget Scandinavia Online ser ljusare ut än på länge.

Senaste delårsrapporten visar på minskade förluster och VD Birger Steen ser fram mot ett fjärde kvartal med tillväxt för första gången på ett år.

– Det ser ut som om fallet i internetannonsering har stoppat, säger han till Ekonomi24.

Portalföretaget Scandinavia Online redovisar en minskad förlusttakt för årets tredje kvartal och aktien stiger på beskedet. Strax efter 10.30 noterades en uppgång på nästan 60 procent till 8 kronor. Därmed har aktien klättrat med cirka 170 procent sedan storägarna Telia, Schibsted och Telenor i början november meddelade att deras innehav, 76 procent av aktierna, är till salu.

SOL:s resultat efter finansnetto landade på minus 62 Mkr istället för minus 140 Mkr för motsvarande period förra året. Intäkterna sjönk dock från 54 Mkr i fjol till 33 Mkr, huvudsakligen orsakat av den svaga annonskonjunkturen.

Bortskrämda kunder kommer tillbaka

VD Birger Steen är hyfsat optimistisk om utsikterna inför fjärde kvartalet, och spår tillväxt för första gången på ett år.

”Sedan fjärde kvartalet förra året har intäkterna bara fallit och fallit. Inför Q4 i år vågar vi nu räkna med tillväxt, prognosen ligger på mellan 34-40 Mkr i intäkter under fjärde kvartalet. Gissningsvis fördelat på 60 procent från bannerannonsering och resten från andra format som till exempel eftertextannonser”, säger han till Ekonomi24.

”Fallet i internetannonsering är stoppat, det ser vi både genom att annonsörer som varit bortskrämda under en tid nu börjar komma tillbaka och genom nya kunder. Till exempel skrev vi nyligen ett kontrakt med Procter & Gamble inför nästa år. Intresset för kostnadseffektiv annonsering, det vill säga nå många människor till låg kostnad, är extra stort i en lågkonjunktur vilket vi tror börjar gynna oss.”

Huruvida det handlar om en säsongvariation eller är ett tecken på en långsiktigt hållbar utveckling är för tidigt att säga, menar han.

”Det finns fortfarande annonsering från bolag som går med förlust, vilket innebär en risk för intäktsbortfall.”

Pengarna räcker ända fram

Hittills i år har SOL sänkt sina kostnader med 50 procent. Bolagets kassa uppgick vid tredje kvartalets utgång till 413 Mkr och pengarna ska, säger Birger Steen, räcka fram till lönsamhet. Målet är att nå positivt EBITDA-resultat fjärde kvartalet 2002. Kostnadsjakten fortsätter dock, och i rapporten meddelas att antalet anställa i Danmark praktiskt taget halveras från 40 personer till 21, vilket beräknas belasta fjärde kvartalet med kostnader på cirka 8 Mkr. Birger Steen utesluter inte vidare personalnedragningar.

”Det finns ingen plan för det nu, men klart är att kostnadsnivån ska ner ytterligare och i det läget kan vi inte utesluta någonting”, säger han.

Ett utspel värt 150 Mkr

76 procent av Scandinavia Online är ute till försäljning sedan början av november, då storägarna Telia, Schibsted och Telenor meddelade att de ville kliva av. Som potentiella köpare har såväl portalen Lycos Europé, ägt av Bertelsmann och Terra Lycos, som italiensk-holländska Tiscali och franska Wanadoo pekats ut.

”Jag kan inte säga någonting om hur det faktiska intresset för våra andelar ser ut, det är för tidigt ännu”, säger Eva Lindqvist, ansvarig för innehavet inom Telia Equity.

Tvivelsutan har dock deras innehav stigit i värde. Sedan början av november har värdet på deras aktier, 76 procent av bolaget, stigit från cirka 100 Mkr till 250 Mkr.

Läs mer på ekonomi24.se

Lotta Edling (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln