Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Konsumentministern: Banker är väldigt bra på att ta betalt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-04

Konsumentminister Britta Lejon och konsumentombudsman Karin Lindell kritiserar bankernas kortavgifter.

- De är väldigt bra på att ta betalt. De borde tänka på en hög servicestrategi istället, säger Britta Lejon.

"I slutändan är det konsumenten som får betala", säger konsumentminister Britta Lejon - som själv betalar med kontokort flera gånger i veckan.

Hon tror att bankerna är väl medvetna om avgiftens storlek och att den i sig enskilda lilla avgiften blir en stor vinst för banken.

-Bankerna brukar tänka på det mesta. Det är för dålig information från bankernas sida. Annars kanske många valt att inte betala med kort, säger Lejon.

"Konsumenten som får betala"

Själv använder hon betalkort varannan dag när hon handlar.

- Det är svårt att avgöra om kostnaden är rimligt. Men det låter mycket. Däremot borde man kunna kräva att det som kostar ska vara synligt. I slutändan är det konsumenten som får betala. Alla kostnader som drabbar en konsument borde synas.

KO: Bankerna lurar kunderna

Konsumentombudsmannen Karin Lindell anser att bankerna lurar kunder som betalar med bankkort.

-Självklart måste det kosta något. Men det borde vara en synlig avgift. Det är ju konsumenten som drabbas då butiken måste höja priserna, säger Lindell.

Konsumentverket har inte tagit ställning till avgifterna men personligen tycker Lindell att 3,64 i vinst per uttag verkar för mycket.

- Jag skulle vilja veta exakt hur bankernas kostnader ser ut.

Så mycket kostar det

Fredrik Engström

Följ ämnen i artikeln