Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

3 600 får gå från SAS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-06

Sämsta kvartalsresultatet i flygbolagets historia

STOCKHOLM

Det sämsta kvartalet någonsin och den värsta krisen i SAS historia.

Det bistra beskedet gav koncernchefen på tisdagen.

Flera flyglinjer läggs ned och omkring 3600 tjänster försvinner när SAS ska spara.

Näringsminister Björn Rosengren beklagar att många nu får lämna SAS:

- Det är tragiskt och allvarligt. Men det är ju det som sker nu inom flygindustrin och alla flygbolag har det väldigt svårt efter den 11 september.

Rosengren betonar samtidigt att SAS är i en bättre situation än många andra europeiska flygbolag. De många negativa händelserna på slutet, inklusive olyckan i Milano och konkurrenssamarbetet med Maersk, har dock försämrat läget, men är inte avgörande.

- Jag tror ända att SAS har stora förutsättningar att ännu en gång bli ett starkt flygbolag.

Några konkreta statliga insatser för SAS är inte aktuella, enligt Rosengren:

- Nej, det kommer vi inte göra. Det här måste SAS styrelse och ledning klara av. De statsstödsregler vi har ger oss inte möjlighet att göra det. Även om det fanns möjlighet till det är vår uppfattning att det måste gå utan speciella stöd.

Aktiespararnas krav att på att SAS gamla styrelse ska bli ersättningsskyldig för samarbetet med Maersk, delar inte Rosengren.

Flygförsäkringsgarantin vill han inte förlänga.

- SAS har under tiden som den statliga garantin finns möjligheten att pröva att teckna försäkringar på marknaden. Efter att tiden löper ut är det marknadslösningar som gäller.

3 600 får gå

Det var med tunga men bestämda steg som SAS koncernchef Jørgen Lindegaard och vice VD Marie Ehrling kom till pressmötet på SAS huvudkontor i Frösundavik vid lunchtid.

Beskedet att man gör sig av med minst 3 600 av totalt cirka 30 000 anställda innebär ännu tuffare bandage än många väntat sig.

- Vi diskuterar nu med facken för att förbereda uppsägningarna, sade vice vd Marie Ehrling.

SAS räknar med att 1 100 av de aktuella tjänsterna försvinner via naturlig avgång.

Tredje kvartalet är det svartaste i SAS historia med en nedgång på 16 procent för den totala flygverksamheten jämfört med samma tid föregående år.

- Vi ser heller inga tecken till ljusning och och vi har insett att vi behöver vidta en rad åtgärder, sade Marie Ehrling.

- Vi har redan ställt in avgångar och vi kommer att göra ytterligare nedläggningar av flyglinjer.

Osäker tid för de anställda

Varken Lindegaard eller Ehrling ville berätta vilka yrkesgrupper som drabbas mest. Men flygande personal kommer att påverkas, det är också oklart i vilken omfattning i SAS respektive hemländer Sverige, Norge och Danmark.

SAS redovisar en förlust före skatt på 213 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med en vinst på 343 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Omsättningen steg samtidigt från 11 700 miljoner kronor till 12 675 miljoner kronor.

Analytiker hade i snitt väntat sig en kvartalsförlust, exklusive kapitalvinster och extraordinära poster, på 52 miljoner kronor och en omsättning på 11 835 miljoner kronor, enligt en Reutersenkät.

För årets nio första månader redovisar SAS en vinst på 7 miljoner kronor (1.108 miljoner kronor ett år tidigare) och en omsättning på 38.623 miljoner kronor (34.731 miljoner kronor i fjol).

I tillägg till de tidigare aviserade kapacitetsneddragningarna på 12 procent minskar nu SAS kapaciteten med ytterligare 3 till 5 procent, vilket motsvarar fem flygplan.

Ett omfattande åtgärdsprogram sätts igång som ska spara 3,5 miljarder kronor på årsbasis. Det ska genomföras under nästa år och ska motverka en "annars kraftigt negativ resultatutveckling under 2002", skriver SAS i rapporten.

Flygindustrin är inne i en värre kris än under Gulfkriget för tio år sedan, enligt SAS vd Jörgen Lindegaard. Dessutom är konjunkturen emot bolaget.

"Stor rädsla för att flyga"

- Det finns en stor rädsla för att flyga, några vill inte och andra vågar inte, sade Lindegaard på SAS presskonferens i Stockholm på tisdagen och räknade med att det dröjer ännu en tid innan den rädslan kan avta.

- Man vill först avvakta vad som händer i kriget mot terrorismen.

Situationen kan bli värre, botten är inte nådd, men SAS är inställt på att rida ut stormen med hjälp av redan aviserade samt ytterligare åtgärder, enligt Lindegaard.

Prishöjningar och sparprogram ska vända utvecklingen, en utveckling som enligt SAS vice vd Marie Ehrling inte ser ut att förbättras under vare sig november eller december.

Det blir anställningsstopp och omförhandlingar med avtal med underleverantörer, ökade arbetstider och en minskning av flottan med ytterligare fem flygplan.

Marie Ehrling betonade att åtgärder ska förhandlas med de fackliga organisationerna. Totalt ska sparåtgärderna förbättra resultatet med 3,5 miljarder på sikt.

SAS nya styrelse klar

SAS delår i siffror

Här försvinner tjänsterna:

Caroline Olsson, Marcus Noterius, TT

Följ ämnen i artikeln