Paketlyft för Postnord
Publicerad 2021-04-27
Ett rejält lyft för paketvolymer, men minskade brevvolymer präglade första kvartalet för Postnord. Ökad e-handel och digitalisering ligger bakom utvecklingen.
"Exceptionellt stark start på 2021", skriver det statliga bolagets vd Annemarie Gardshol i rapporten om resultatet.
I rapporten hävdar Postnord att bolagets förbättringsprogram löper enligt plan, vilket tillsammans med ökad omsättning lyfter resultatet.
"För att möta e-handelstillväxten har vi i kvartalet beslutat om investeringar som ger förutsättningar att hantera ökad paketkapacitet, bland annat i finska Vantaa och i norska Drammen. Samtidigt arbetar vi vidare för att säkerställa en långsiktigt hållbar brevaffär", tillägger hon.
Resultatet före skatt lyfte till 830 miljoner kronor, mot 299 miljoner ett år tidigare.
Nettoomsättningen steg till 10,2 miljarder kronor, upp från 9,5 miljarder.
"På den svenska marknaden arbetar vi för fullt med omställningen till varannandagsutdelning. Utdelningsmodellen är introducerad i södra Sverige och under våren står Västsverige på tur. I Danmark beräknas förhandlingarna rörande samhällsuppdraget återupptas i slutet av året", skriver Gardshol.