Media Markt satsar på utsatt marknad

Publicerad 2013-11-19

Förlusttyngda Media Markt ger sig in på en annan tuff marknad.

Hemelektronikkedjan börjar sälja kök.

På bara två år har Media Markt gått med nästan en halv miljard i förlust.

Men kedjan satsar vidare och ger sig in på den tuffa köksmarknaden, skriver Dagens Industri.

De senaste åren har trenden varit negativ och hittills i år har köksförsäljningen i Sverige backat med 1-2 procent, enligt statistik från marknadsanalysföretaget Prognoscentret. Det låga bostadsbyggandet och svalare renoveringslust hos hushållen anges som orsaker, rapporterar DI.

Testar konceptet

Men nu har Media Markt börjat sälja kök i sin pilotbutik i Svågertorp i Malmö.

– Vi kommer sannolikt också testa konceptet i ett eller två till varuhus innan vi beslutar oss för om vi ska rulla ut det i de flesta av våra varuhus, uppger Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin i ett mejl till Di.se.

Kedjan ska sälja kök från Noblessa, ett undermärke till den tyska köksjätten Nobilia.

Konkurrenten Elgiganten började sälja kök 2011.

190 000 kök

Men på köksmarknaden, som beskrivits som ett ”stålbad”, dominerar Ballingslöv, Ikea och börsnoterade Nobia, enligt Johan Melbäck, marknadsanalytiker på Prognoscentret, skriver DI.

Melbäck uppskattar att det kommer att säljas omkring 190 000 kök i Sverige, men bara tre procent av dem köps i vitvaru- och elektronikhandeln.

Följ ämnen i artikeln