Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Ny lag kan stoppa telefonförsäljning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-03-17

100 000 riskerar jobbet om regeringens förslag går igenom

Trött på samtal från telefonförsäljare?

Snart kan du slippa dem.

Regeringen vill införa en ny lag som i praktiken sätter stopp för telefonförsäljning.

Snart kan telefonförsäljning vara ett minne blott.

Allt fler känner sig lurade av telefonförsäljare och nu vill regeringen agera.

– Även om det finns lagar som reglerar hur muntliga avtal får ingås per telefon, så är det en väldigt jobbig process för kunden som drabbas och vill få upprättelse, säger konsumentministerns pressekreterare Anders Grönvall till aftonbladet.se.

Nix-registret nonchaleras

Allra helst vill regeringen införa en lag som förbjuder telefonförsäljare att ringa hem till den som inte godkänt samtalet i förväg.

Det skulle vända på perspektivet. I dag är det kunden själv som måste anmäla sig till det så kallade Nix-registret för att slippa samtalen.

Men allt fler företag struntar i Nix-registret, visar en rapport från Konsumentverket.

Skulle drabba 100.000 anställda

Johan Talenti från Sveriges callcenterförening anser inte att någon ny lag behövs.

- Man skjuter sig själv i foten om man tror att det skulle gagna konsumenterna. Det skull leda till sämre konkurrens och högre priser, på exempelvis teletjänster.

Ett förbud skulle också öka ungdomsarbetslösheten.

- 100 000 människor, hälften av dem under 29 år, skulle riskera att bli av med sina jobb. På orter där telemarketing står för många av arbetstillfällena är man jätteoroliga för vad det skulle innebära, säger Johan Talenti.

Karin Henriksson

Följ ämnen i artikeln