Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Konrad, Kurt

Kunderna rasar mot årets rea

Uppdaterad 2013-01-04 | Publicerad 2012-12-26

”Jag kände mig lurad och blev riktigt förbannad”

Under mellandagarna går många man ur huse för att göra det där riktigt saftiga reaklippet.

Men reklamen håller inte alltid vad den lovar.

– Jag kände mig lurad och blev riktigt förbannad, säger Maria, som upptäckte att tv-apparaten hon spanat in var fyra tum mindre än utlovat.

Maria gick upp tidigt på juldagsmorgonen och åkte bil i 40 minuter till Media Markts butik i Linköping.

Hon hade spanat in en 55 tums Samsung-tv på Media Markts hemsida och fanns på plats utanför butiken redan fem minuter innan öppning.

Tv:n krympte över natten

Men när Maria kom in upptäckte hon att TV:n bara var 51 tum.

– Det var ju som att tv:n hade krympt över natten. Jag kände mig lurad och blev riktigt förbannad, säger Maria.

När hon upptäckte reabluffen påpekade hon detta för en säljare.

– Men han sa bara att något måste ha blivit fel, och när han kontaktade ytterligare en säljare så sa de bara att de inte kunde göra något åt det. Det är för jäkla dåligt, här går man upp tidigt och tar sig till affären, bara för att bli lurad, säger Maria.

Kastade sig över 51-tummarna

Medan Maria stod och diskuterade storleken på tv:n märkte hon hur andra kunder bokstavligen kastade sig över 51-tummarna och till slut köpte även Maria den tv som faktiskt såldes.

– Jag sa att jag ville ha en annan 55-tummare för samma pris men när jag inte fick det så köpte jag 51-tummaren. Men jag tycker ändå att det är väldigt dåligt att de ljuger i reklamen, säger hon.

På Media Markt känner man till felet.

– Det är ett nyhetsbrev som har gått ut där det var ett feltryck, i alla annonser och radio- och tv-reklam är det rätt produkt som beskrivs. I det aktuella fallet löst vi det med kunden i butiken, och hon blev nöjd med den, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Media Markt.

"Blev riktigt förbannad"

Även Sonny Bengtsson och Iris Hernandez ilsknade till rejält när de intet ont anande begav sig till Elgiganten i Varberg för att botanisera bland hemelektronik och hifi-produkter.

Plötsligt fick de syn på en likadan tv som de köpt två dagar innan jul för 999 kronor – nu för 1195 kronor. Till på köpet märkt med en reaskylt.

– Det är för jävligt. Jag blev faktiskt riktigt förbannad, om jag ska vara ärlig. Är det rea ska det vara billigare, annars är det ingen rea, säger Sonny Bengtsson.

Efter att ha konfronterat butikspersonalen med oegentligheterna fick Sonny och Iris beskedet att tv:n hade varit kampanjvara veckan före jul.

"Man börjar undra"

– Man börjar liksom undra om något var billigare i butiken eller om man ska vänta till efter rean med att köpa något, säger Sonny Bengtsson.

Elgigantens presschef Jessica Wallin medger att det hela kan upplevas som "fel" av kunden.

– Jag förstår att det kan verka som att vi gjort en prishöjning. Men jämfört med det ordinarie priset på 1499 kronor så är det fortfarande en sänkning, säger hon.

Svinaktigt, tycker kunderna. Vad tycker du?

– Om kunderna uppfattade att 999 kronor var det ordinarie priset så förstår jag att det upplevs som svinaktigt. Men om man ser till ordinarie pris så är den fortfarande prissänkt.

Mus blev femtiolapp dyrare

Izabelle Sand hade en liknande upplevelse på Media Markt i Valbo utanför Gävle.

– Jag och min mamma gick på Media Markt veckan före jul för att kolla på en ny mus till hennes dator, hon hade en jättegammal. Vi hittade en trådlös för 249 kronor som hon tyckte var bra, säger hon.

När hon återvände några dagar senare för att köpa en likadan till sig själv hade priset höjts med en femtiolapp – trots mellandagsrean.

"Gör det för att luras och tjäna pengar"

Efter att ha påtalat de olika priserna gick personalen med på att sälja musen till Izabella för det billigare priset. Någon förklaring fick hon däremot inte.

– Jag tycker att det är jättedåligt. De gör det säkert för att luras och tjäna pengar, säger hon.

Följ ämnen i artikeln