Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

H&M klarade krisen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-28

Vinsten ökade 56 procent

Hennes & Mauritz klarar sig torrskott genom krisen.

Vinsten nådde förväntingarna, expansionsplanerna ligger fast och försäljningen har startat starkt under fjärde kvartalet.

För att minska osäkerheten ska Hennes & Mauritz i fortsättningen börja redovisa sin försäljning månadsvis.

Hennes & Mauritz redovisar ett resultat före skatt på 1 247 miljoner kronor för det tredje kvartalet på räkenskapsåret 2000/2001. Det är en ökning med 56 procent, jämfört med samma period ifjol.

Förväntningarna låg på 1 239 miljoner kronor enligt en sammanställning som SME Direkt har gjort.

Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 10 965 miljoner kronor, en ökning med 34 procent jämfört med föregående år. Med jämförbara valutakurser var ökningen 22 procent.

Terrorattacken i New York den 11 september har de senaste veckorna inneburit en viss försäljningsminskning i H&M:s amerikanska butiker. Händelsen har däremot inte påverkat försäljningen i Europa, skriver H&M.

38 nya butiker i höst

Höstkollektionen har mottagits väl. Hittills i september har försäljningen med jämförbara valutakurser ökat cirka 35 procent.

Exapansionsplanerna ligger fast. Under fjärde kvartalet beräknas ytterligare 38 butiker att öppnas och två att stängas. Största antalet tillkommer i USA, där tio butiker planeras, och i Tyskland, där sex butiker beräknas öppna.

Försäljningen under tredje kvartalet har varit fortsatt god och H&M-koncernen har ökat marknadsandelarna i samtliga försäljningsländer.

H&Ms omsättning under de första nio månaderna ökade med 27 procent jämfört med samma period föregående år till 32 356 miljoner kronor. Vinsten efter finansnetto blev 3 378 miljoner kronor för räkenskapsårets nio första månader.

Läs mer om H&M

Ekonomi24

Följ ämnen i artikeln