Aftonbladet

Dagens namn: Alfons, Inez

Ökning av försäkrings- bedrägerier

Publicerad 2013-08-13

Försäkringsbedrägerierna ökar, visar en ny studie bland försäkringsbolag i Europa. En trend är arrangerade trafikolyckor, och i Sverige kan bedrägerierna allt oftare kopplas till organiserad brottslighet.

Ett vanligt tillvägagångssätt för arrangerade trafikolyckor är att köpa två defekta bilar till lågt pris. Sedan krockas dessa, gärna nattetid på en öde plats, utan andra vittnen än förare av respektive bil.

– Den ena helförsäkras och den andra kör de bara trafikförsäkring på. Givetvis är det sedan den helförsäkrades fel att krocken uppstått och så får det försäkringsbolaget betala för reparationen av båda bilarna. De kan sen säljas till ett betydligt högre marknadsvärde än när de köptes trasiga, förklarar Mats Galvenius, vice vd på branschorganisationen Svensk Försäkring.

Ökat senaste åren

I vissa fall inkluderar man dessutom personskador för de inblandade för att få ut mer försäkringspengar. Då handlar det i regel om svårdiagnosticerade nackskador.

Konsultföretaget Accenture har i en ny studie intervjuat chefer på 44 europeiska försäkringsbolag, varav två svenska. Fler än två tredjedelar av dem uppger att bedrägeriförsöken ökat de senaste tre åren – i snitt med 10 procent per år.

Totalt beräknas detta orsaka den europeiska försäkringsbranschen förluster på motsvarande mellan 70 och 105 miljarder kronor. I Sverige uppskattas förlusterna till 2–4 miljarder.

Organiserade brott

Ann Hassel Tano, utredningschef på Länsförsäkringar, bekräftar att det finns tecken på att bedrägerierna ökar även om det är svårt att beräkna mörkertalet. Hon bekräftar även Mats Galvenius bild av att organiserad brottslighet visar ett ökande intresse för försäkringsbedrägerier. En orsak skulle kunna vara att riskerna är små. Trots att det finns fängelse i straffskalan blir påföljden oftast bara böter för dem som åker fast.

– Just när det gäller arrangerade trafikolyckor sker det ofta systematiskt. Vi kan se mönster med namn som återkommer bland passagerare och motparter som gör att vi kan ringa in dem, säger Ann Hassel Tano.

TT

Följ ämnen i artikeln