Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Svenskt när svensken själv får välja

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-11-26

Arla och Volvo högst rankade varumärkena

Genomsvenskt smäller högst – om svenskarna får bestämma.

Arla, Volvo och Kalles Kaviar hamnar högst upp när svenskarna rangordnar Sveriges starkaste varumärken i Veckans Affärer.

Men på mobiltoppen tronar Finland då Nokia slår Ericsson.

Båda mobilbolagen har dock rasat jämfört med ifjol i takt med att mobilhysterin klingat av.

Nokia tappar från tredje till 11:e plats medan Ericsson faller till sextonde. Ericsson får se sig besegrat av en rad andra utländska märken som BMW, Mercedes och Carlsberg.

Annars är det mest ursvenskt i toppen, kanske ett tecken på att vi tyr oss till trygga värden när det blåser oroligt ute i världen.

Arla, Volvo och Kalles Kaviar toppar, följt av Ica, Ikea och Ramlösa. Första utländska märke är BMW på sjunde plats.

– Gemensamt för alla i toppen är att de har en lång historik, men framförallt har de lyckats förnya sig. De hänger med sin tid, säger Erik Sollenberg, projektledare vid reklambyrån Forsman & Bodenfors, till Veckans Affärer.

Undersökningen har genomförts av företaget Marketwatch som intervjuat 2 100 svenskar med en årsinkomst på över 300 000 kronor och ställt sex frågor om 242 varumärken.

Hur man röstar säger också en del om vilka varumärken man helst omger sig med. Socialdemokrater kör helst Volvo, klär sig i Adidas och knaprar Alvedon, medan moderater rattar BMW, köper Armani med SEB-kort och flyger SAS. Folkpartisterna kör Saab och väljer Nordbanken och Helly Hansen.

Undersökningen har också kollat vilka som är de mest hatade varumärken. I botten hamnar fyra partier, med Miljöpartiet längst ned. Skoda, TV3 och Expressen är andra varumärken vi inte ger mycket för.

ekonomi24.se

Följ ämnen i artikeln