Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Bra smarta mobiler blir billigare

Publicerad 2013-06-28

Nu lanserar mobiltillverkarna allt fler instegsmodeller.

Det som funnits många år i bilbranschen kommer nu även i mobilvärlden – instegsmodeller.

Du kan nu hitta bra smarta mobiler med det senaste operativsystemet för ett par tusenlappar.

Apple satte ribban högt när den första riktigt smarta mobilen – Iphone – lanserades för sex år sedan. Priset var flera gånger högre än vad andra mobiler kostade på den tiden men det visade sig att väldigt många var beredda att betala åtskilliga tusenlappar extra för känslan av att hålla en riktig premiumtelefon i handen. Övriga tillverkare har under åren hängt på och de bästa mobilerna har stadigt legat mellan 5 000 och 7 000 kronor. Många, kanske de flesta kunderna, har smetat ut den prislappen under ett par år när de förlängt sina abonnemang.

Ny trend

Den som letat efter en bra smart telefon för rimligare pengar, säg runt 2 000 kronor, har fram till nu letat förgäves. Det som funnits i butikerna har varit äldre modeller med gamla operativsystem eller telefoner där tillverkaren kompromissat alldeles för mycket med material och komponenter.

Men det senaste tiden har något hänt. De flesta tillverkare, utom Apple som hittills hållit fast vid att Iphone bara ska finnas i premiumversion, har lanserat just bra telefoner till ett rimligt pris. Det hela påminner om bilbranschen där det länge funnits så kallade instegsmodeller som ska locka köparna att senare byta upp sig till dyrare produkter.

Inte bäst

Skärmen, processorn och kameran är förstås inte lika bra som på de dyraste modellerna, men det är ändå mycket telefon för pengarna. Det går till och med att hitta 4G-telefoner runt 2 000 kronor. En klar majoritet har operativsystemet Android men även Nokia har det senaste halvåret presenterat modeller med Windows Phone.

– Intresset för de här telefonerna har absolut ökat. Det är dessutom så att många stannar på instegsmodellerna eftersom de är så pass kraftfulla. De täcker behoven väldigt mycket bättre än de gjorde för några år sedan, säger Oliver Goldsworty, butikschef på Phonehouse.

Telia har samma erfarenheter.

– Köparna kommer från alla grupper. Den kan vara första telefonen till barnen, men också äldre som kanske inte direkt är superanvändare. Jag tror att det är priset som är avgörande i de flesta fallen, säger Patrik Granström, försäljningschef för mobilitetstjänster på Telia.

TT

Följ ämnen i artikeln