H&M minskar butiksöppningar – aktien rusar
Publicerad 2019-06-27
Klädjätten Hennes & Mauritz planerar att öppna färre butiker i år än man tidigare sagt – för att skynda på anpassningen till ändrade köpmönster, skriver bolaget i sin delårsrapport.
Marknaden ger rapporten tummen upp.
H&M:s aktie rusar över åtta procent i börsöppningen.
Klädjätten redovisar en vinst före skatt på 5 934 miljoner kronor för perioden mars–maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2018 gjorde bolaget en vinst före skatt på 6 012 miljoner kronor.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 5 990 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
"H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen. Vi hade en bra försäljningsutveckling på de flesta marknader", skriver Karl-Johan Persson, vd för H&M i rapporten.
Omsättningen steg elva procent till 57 miljarder, mot 52 miljarder ett år tidigare.
”Rusningen är en överreaktion”
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet Bank, anser att spararna i H&M inte fick de svar de skulle behöva få.
– Jag tycker morgonens rusning är en överreaktion, säger hon och lägger till:
– Lönsamheten fortsätter att vara ett gissel, både till följd av en starkare dollar men också det pågående förändringsarbetet. Jag hade gärna sett att de stora investeringarna hade börjat ge effekt i nya onlineplattformar och logistiksystem snart börjar ge effekt på lönsamheten, men det är inte bilden, säger Frida Bratt.
Färre butiksöppningar än väntat
Bolaget meddelar nu att antalet butiksöppningar i år blir färre än tidigare kommunicerat. Nettotillskottet av nya butiker beräknas bli 130 stycken för helåret, 45 färre än man tidigare sagt.
Onlineförsäljningen ökade med 27 procent i svenska kronor och 20 procent i lokala valutor.
Det bokförda varulagret i kronor utgjorde 32,4 procent (32,3) av balansomslutningen och 18,3 procent (18,2) av omsättningen på en rullande tolvmånadersperiod. Totalt uppgick varulagret till 40,4 miljarder kronor, jämfört med 36,3 miljarder vid motsvarande tidpunkt i fjol.
– På plussidan finns att onlineförsäljningen ökar med 20 procent i lokala valutor, att varulagret åtminstone inte fortsätter svälla i hög utsträckning, och Karl-Johan Persson fortsätter att tala om en förbättrad sammansättning, säger Frida Bratt.
”Nästa rapport blir eldprovet”
H&M-aktien har delårsrapporten tappat omkring 15 procent sedan årets högsta notering, i början av maj, och 60 procent sedan den historiska toppnivån i mars 2015.
– Efter att aktien stuckit iväg tror jag fler och fler lär fråga sig om nuvarande pris på aktien är rimligt med tanke på den fortfarande låga tillväxttakten och låga marginalerna. Jag tror nästa rapport, för tredje kvartalet, blir det verkliga eldprovet.