Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Platt-tv:n du inte ska köpa

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-18

Här är listan på tillverkarna som fått flest anmälningar

Populär julklapp Försäljningen av platt-tv ökar kraftigt, över 500 000 apparater beräknas säljas i år.

Klagomålen mot platta tv-apparater ökar kraftigt.

Besvikna kunder anmäler butikerna till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

– Det var fel på min nya tv när jag fick hem den. Nu är den fortfarande på verkstaden, säger Henrik Pettersson.

Över en halv miljon platta tv-apparater kommer att säljas i Sverige i år. Den kraftiga ökningen av sålda apparater leder också till att antalet missnöjda kunder ökar. Antalet anmälda ärenden till Arn inom elområdet ser ut att nå rekordnivåer i år.

Till elområdet räknas hemelektronik som tv, dvd och projektorer samt bredbandsanslutningar och betal-tv-abonnemang och boxar.

Philips toppar lista

De stora giganterna på platt-tv, Philips och Samsung, toppar listan över klagomål.

– Det hänger samman med att de också säljer mest apparater i Sverige just nu, säger Anders Appelqvist, vd för branschorganet Elektronikbranschen.

Vanligast är att kunderna klagar på plasma-tv som drabbats av så kallad fastbränning. Till skillnad mot lcd-tv klarar inte en plasma-tv att visa en stillbild en längre tid utan att bilder bränner fast för alltid.

– Men det står faktiskt inte i manualen hur länge det är, säger Hans Wessberg på Ingarö.

Han har anmält att hans plasma-tv för nästan 27 000 kronor fått ett rutnät inbränt i bildskärmen.

Många av anmälningarna till Arn kommer från kunder som köpt sina tv-apparater på internet. Den svenska internetbutiken Netonnet och den franska Pixmania förekommer lika ofta som de största kedjorna Elgiganten, Siba och Onoff.

Henrik Pettersson köpte sin tv från Pixmania och den står nu på verkstaden för andra gången och har enligt Henrik inte fungerat sedan den levererades.

– Det går knappt att få kontakt med deras kundtjänst och ännu svårare är det att få felet avhjälpt.

Var 3:e kund får rätt

Ungefär var tredje klagande kund får rätt i Arn. Men många ärenden görs upp i godo. De stora svenska kedjornas ärenden skrivs i regel av sedan man gjort upp med kunden.

– Det är i och för sig bra för kunden. Men det vore bättre för alla om man kunde komma överens redan i butiken, så det inte behöver gå så långt som till en anmälan, säger Torsten Palm, informationsansvarig på Arn.

Kräv en ny vara

Så säger konsumentköplagen. Är det något fel på tv:n kan du:

Peter Pettersson

Följ ämnen i artikeln