Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Pengar att tjäna på bankbyte

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-31

men bankkunder är ett troget släkte

STOCKHOLM

Det är ingen idé att byta bank. Alla banker är ändå likadana.

Så resonerar de svenska bankkunderna och går därigenom miste om många tusenlappar.

- Kanske vet de inte bättre, säger KO Karin Lindell.

Bankkunder är ett troget släkte. Inte många byter bank eller shoppar runt bland de olika bankernas erbjudanden. Vad beror det på? Finns det några hinder för att byta bank? Eller är konkurrensen helt enkelt för dålig?

Det är frågor som Konsumentverket och Konkurrensverket undersökt på uppdrag av regeringen och på onsdagen presenterade de sina resultat.

De flesta nöjda

Åtta av tio bankkunder säger att de är nöjda med sin bank, sex av tio anser att det är meningslöst att byta bank eftersom skillnaderna är små och knappt hälften tycker inte att det är värt besväret. Det visar intervjuer som gjorts med 2 000 personer.

De båda verken är dock av en helt annan uppfattning.

- Det finns pengar att tjäna för väldigt många, särskilt för dem med bolån, säger Konsumentombudsmannen Karin Lindell.

Beräkningar som verken gjort visar att ett hushåll som betalar sina räkningar via giro, har bankkort, bolån, lönekonto och sparkonto kan tjäna upp till 7 000 kronor om året genom att byta från det dyraste till det billigaste alternativet.

- Det allra billigaste alternativet var faktiskt en mix av tjänster från olika banker, inte ett paketalternativ från en enskild bank, säger Karin Lindell.

Men även hushåll utan bolån kan tjäna på att byta bank, och Internetbank kan göra det hela mera förmånligt.

Storstadskunder

Endast 14 procent av bankkunderna har bytt bank. Främst är det välutbildade höginkomsttagare i storstäderna.

- Det är tyvärr så att det är de konsumenterna som är mest aktiva på alla marknader. De har kanske lättare att skaffa information och därför är det ännu viktigare att andra typer av konsumenter också får information, säger Karin Lindell.

Bankerna själva verkar dock inte ha ett särskilt stort intresse av att informera eller locka kunder, enligt de båda verken. Det finns en skillnad i hur till exempel försäkringsbolagen agerar.

- Bankerna är mer passiva, de paketerar sina erbjudanden och marknaden är svårgenomtränglig, säger Konkurrensverkets chef Ann-Christin Nykvist.

- Dubbelt så många försäkringskunder som bankkunder har bytt bolag.

Trots att bankmarknaden varit avreglerad sedan 1980-talet och flera utländska och små banker etablerat sig har storbankerna fortfarande 80 procent av marknaden. Det betyder inte automatiskt att konkurrensen blir dålig, men impulserna att locka kunder, pressa priser och ge kunderna vad de vill ha riskerar att minska.

Möjligt förhandla

Klart är att det krävs tid och en del jobb för att sätta sig in i de olika alternativen. Tjänsterna erbjuds som hela paket, rabattsystemen är olika och dessutom finns det möjlighet att förhandla. Många vet heller inte vad de betalar för sina nuvarande banktjänster.

För att hjälpa konsumenterna på traven kommer Konsumentverket bland annat att lansera en ny webbtjänst med olika lathundar och kalkyler.

- Men i slutändan tycker vi ändå att informationsansvaret ligger hos branschen, säger Karin Lindell.

Så ska bankbytet bli lättare

Maria Davidsson/TT

Följ ämnen i artikeln