Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Sponsorerna bryter med Ludmila

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-11-05

Müslitillverkaren vill stämma stjärnan efter dopingavslöjandet

Ludmilas dopingavslöjande chockar världen.

Och nu reagerar även den forna friidrottsstjärnans sponsorer.

Investmentbanken Carnegie avbryter samarbetet med omedelbar verkan och flingtillverkaren Axa överväger rättsliga åtgärder.

– Naturligtvis ser vi över skadeståndanspråk, det här kommr att kosta oss stora pengar, säger Håkan Lundstedt, VD på Axa.

Söndagens dopingerkännande från den forna idrottshjältinnan Ludmila Engquist väcker idag starka reaktioner, inte minst bland de företag vars varumärken förknippats med henne. Beskedet har mottagits med bestörtning av hennes sponsorer, bland annat investmentbanken Carnegie som sponsrat Ludmila sedan fyra års tid.

– Det här är en djup personlig tragedi för både Ludmila och Johan. Konsekvensen för vår del blir att vi bryter avtalet omedelbart, säger Monica Ewert, informationschef på Carnegie som dock inte vill tala om hur mycket pengar sponsringen inneburit.

– Nej, jag tycker det är en uppgörelse mellan dem och oss. Det avtal vi har nu gäller ett års sponsring och det upphör genast, säger hon.

Doping och müsli går inte ihop

På livsmedelsföretaget Axa, som varit Ludmilas huvudsponsor både under friidrottstiden och det senaste årets bob-tävlingar, är man mycket besviken.

– Det var en chock för oss alla. För oss som företag är det oerhört olyckligt med tanke på de grundvärderingar vi står för som ligger så långt från doping som möjligt, säger Håkan Lundstedt, VD på Axa.

– Ludmila är även ’budbärare’ i vår sportklubb där arbetet handlar om att föra ut kunskap om kostens betydelse till ungdomar – där ger ju det här helt fel signaler.

Förutom att Axa nu bryter sitt sponsringsavtal med Ludmila med omedelbar verkan medför dopingbeskedet stora kostnader för bolaget. Inspelade reklamfilmer och marknadsföringsmaterial med anknytning till Ludmila, samt ett flertal produkter – bland annat hennes ’egen’ müsli-produkt - med hennes bild på förpackningen, dras nu in.

– Vi tar avstånd från allt som har med henne att göra och våra juridiska ombud sitter som bäst och ser över vidare rättsliga åtgärder. Naturligtvis ser vi även över skadeståndsanspråk, sammantaget kommer det här att kosta oss stora belopp, säger Håkan Lundstedt som dock inte vill specificera storleksordningen på eventuellt skadestånd.

Lotta Edling (lotta.edling@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln