Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Elräkningarna är för krångliga

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-18

8 elbolag får underkänt av Konsumentverket

Är du inte nöjd med ditt elbolag - byt.

Men de krångliga fakturorna gör det svårt.

8 av 25 bolag ger så dålig information att de får underkänt av Konsumentverket.

byta bolag? Funderar du på att byta elbolag? Det kan bli svårt. Komplicerade fakturor gör det krångligt att jämföra priserna mellan de olika bolagen

När elmarknaden avreglerades 1996 var tanken att konsumenterna aktivt skulle börja välja elbolag. Därmed skulle konkurrensen öka och priserna pressas ned.

Nära sex år senare har bara tre av tio svenskar gjort ett aktivt val. För de allra flesta gäller fortfarande bolagens tillsvidarepriser. De har stigit med 40 procent sedan februari.

En av anledningarna till att konsumenterna inte brytt sig om att byta är de krångliga fakturorna.

- Konsumenterna måste ju kunna jämföra sitt nuvarande pris med det andra bolag erbjuder. Det är svårt när fakturorna är för komplicerade, säger Sylvia Lindell, jurist på Konsumentverket.

I en undersökning gjord av Privata Affärer, Sparapengar.se och Konsumentverket har fakturor från 25 bolag undersökts. Layout, prisinformation och tydlighet har granskats och betygsatts.

Resultatet är föga smickrande.

Inte ett enda bolag får betyget exemplarisk. Bara en leverantör, Kinnekulle energi, anses ge mycket bra information.

- Jag trodde inte att det var så här pass illa. Det är oroande, säger Sylvia Lindell.

Den som vill byta leverantör måste kunna ange sitt bolags anläggningsnummer. Men det är inte helt lätt att hitta på fakturan.

- De kallar det för alla möjliga saker. Kundnummer, leveransnummer, abonnentnummer. Det gör det inte lättare att byta.

Tre bolag, Hydro, Jämtkraft och Fyrstads energi, bryr sig inte om att ange anläggningsnumret överhuvudtaget.

8 elbolag får underkänt

Elisabeth Lindham

Följ ämnen i artikeln