Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Flygbolag i konkurs resenärer gör förlust på miljoner

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-05

Minst 2 200 svenskar drabbas

Ett av flygbolagen som kraschat efter terrorattackerna är nystartade PB-Air. I går begärde företaget sig självt i konkurs - och minst 2 200 svenskar drabbas.

- Det är klart man är förbannad. Jag och min flickvän har förlorat 14 000 kronor, säger Jens Linde, 27, i Nyköping.

Jens Linde är en av de 2 200 kunderna som drabbas av PB-Airs konkurs. Han förlorade 14 000 kronor.

Jens och hans flickvän Karolina, 21, hade sparat ett helt år för att kunna åka på semester till Phuket i Thailand. I går sprack drömmen. Flygbolaget, svenskägda PB-Air, har gått i konkurs innan det ens börjat flyga.

- På resebyrån säger de att pengarna redan har gått i väg till moderbolaget i skatteparadiset Isle of Man. Vi känner oss blåsta, säger Jens.

Lars Werner är konkursförvaltare för PB-Air. Han har blivit nedringd av förtvivlade människor.

- Många har köpt dyra flygbiljetter till Phuket och Bangkok för att fira bröllop eller 50-årskalas.

Inga pengar tillbaka

Minst 2 200 resenärer har drabbats i konkursen.

- De har förlorat åtskilliga miljoner, säger Werner.

Svenska PB-Air hade redan i januari sju miljoner i skulder.

- Företagets ägare säger att terrorattackerna i september var droppen som fick bägaren att rinna över.

PB-Airs första plan till Thailand skulle ha lyft från Nyköpings flygplats 23 oktober.

Stefan Larsson på Allmänna reklamationsnämnden kan inte erbjuda någon tröst till resenärerna.

- Nej, inte när ett företag går i konkurs, säger han.

Har resebyrån som sålde biljetterna inget ansvar?

- Nej, för att skadeståndsskyldighet ska föreligga måste konsumenten visa att resebyrån varit vårdslös. Normalt är en konkurs inget som kan leda till ett sådant ansvar.

Hillevi Wahl

Följ ämnen i artikeln