Aftonbladet

Dagens namn: Dennis, Denise

Gruvan i Pajala är räddad

Publicerad 2013-06-04

Kaunisvaaragruvan har räddats efter att obligationsägarna beviljat ett nytt nödlån.

Kaunisvaaragruvan är räddad.

Obligationsägarna beviljade på tisdagen ett nytt nödlån på 335 miljoner dollar.

Northlands obligationsägare godkände i dag en plan som ska rädda det krisdrabbade gruvbolaget.

Det skriver företaget i ett pressmeddelande på sin hemsida.

Obligationsägarnas beslut att bevilja ett nytt obligationslån på 335 miljoner dollar innebär enligt Eva Kaijser, finanschef vid Northland resources att Kaunisvaaragruvan nu är räddad.

– Ja, det betyder det, säger Eva Kaijser till TT.

Produktionen återupptas

Produktionen i Kaunisvaara kommer nu att återupptas snarast möjligt.

Den spärr som funnits för Northlands bankkonton har tagits bort som en konsekvens av att obligationsägarna godkände räddningsplanen.

– Som en konsekvens av beslutet kommer bolaget att få tillgång till sina bankkonton. Det innebär att bolaget omgående kan börja vidta åtgärder för att kunna starta produktionen igen, säger bolagets rekonstruktör Lars Söderqvist.

Hoppas på uppgörelse

Rekonstruktionen av Northland Resources, noterat på Oslobörsen, går nu in i en ny fas enligt Lars Söderqvist.

Nästa steg i processen blir att Söderqvists rekonstruktionsplan ska antas av en domstol, för att därefter godkännas av en stämma i det Luxemburg-baserade holdingbolaget.

I rekonstruktionsplanen, som Söderqvist hoppas ha färdigställt i slutet av nästa vecka, ingår bland annat en ackordsuppgörelse mellan bolaget och dess fordringsägare.

Han räknar med att produktionen inom ”ett antal dagar” kommer att vara på samma nivå som före produktionsstoppet.

Facket: järnväg behövs

Eva Kaijser bedömer att den extra bolagsstämma som Northland kallat till den 28 juni kommer att godkänna räddningsplanen.

Metallfacket har cirka 150 medlemmar i Pajalagruvan och ordföranden för IF Metall Malmfälten, Tomas Nilsson, gladdes åt beskedet i dag.

– Jag tror att det är absolut nödvändigt att få en järnväg på plats för att det ska hålla långsiktigt, det bör man absolut prioritera. Sedan gäller det att få upp produktionen till större volymer, för det är ju det som ska generera lönsamhet, säger Tomas Nilsson.

TT

Följ ämnen i artikeln