Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Teodor, Teodora

Utförsäljningar som i Ryssland

”Borgerliga regeringen vill så gärna bli av med en offentligt ägd verksamhet att man är beredd att göra nästan vad som helst”

Lånar av och köper Bilprovningen I måndags blev affären mellan staten och Opus Group klar. En tredjedel av Bilprovningen – 70 servicestationer runt om i landet säljs. Och hälften av köpeskillingen lånar Opus Group av Bilprovningen själva. Ett lån på runt 375 miljoner kronor. Stationen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Det råder utförsäljningsyra i landet och ett börsnoterat företag köper ett bolag av staten. För att ha råd att köpa det statliga bolaget måste det privata företaget låna hundra miljoner kronor – av det statliga bolaget! Villkoren för hela affären hemligstämplas.

Boris Jeltsins Ryssland efter kommunismens fall? Inte alls. Sverige 2012 och försäljningen av Bilprovningen.

Fritt fram att starta bilbesiktning

2009 bestämde sig den borgerliga regeringen för att avreglera Bilprovningen. Sedan dess har det varit fritt fram att starta en bilbesiktning för den hugade företagaren. Resultatet blev sämre service och högre priser för konsumenterna och intresset för privata besiktningsstationer har varit lågt – både hos kunder och hos eventuella bilprovningsentreprenörer. Det finns helt enkelt nästan ingen privat aktör som finner det mödan värt att ägna sig åt bilbesiktning.

Och kunderna verkar tycka att statliga Bilprovningen fungerar ganska bra, så varför byta? Det där kunde regeringen inte tolerera och i fjol deklarerade man att man skulle göra sig av med bilprovningen.

I måndags blev affären mellan staten och Opus Group klar. Företaget kontrolleras enligt Svenska Dagbladet av ett holdingbolag i skatteparadiset Cypern.

En tredjedel av Bilprovningen – 70 servicestationer runt om i landet – säljs.  Och hälften av köpeskillingen – 375 miljoner kronor – lånar Opus Group av Bilprovningen. Inom fem år måste Opus Group betala tillbaka, men villkoren är, som sagt, hemligstämplade. Om några andra var intresserade av att köpa får vi inte heller veta.

Hemlig avbetalningsplan

Regeringen vill så gärna bli av med en offentligt ägd verksamhet att man är beredd att göra nästan vad som helst.

Man har uppenbarligen inte kunnat hitta en köpare med tillräckliga ekonomiska muskler, så då ställer man villigt upp med en hemlig avbetalningsplan. Ideologi och prestige överordnas förnuftet när man snabbt vill sälja det som säljas kan.

– Det är ganska uppenbart att man inte agerar efter företagsekonomiska motiv, utan politiska, säger trafikutskottets ordförande, socialdemokraten

Anders Ygeman, till Svenska Dagbladet.

Staten nöjd

Men den politiskt ansvarige för försäljningen – finansmarknadsministern och moderaten Peter Norman – låter via sin statssekreterare hälsa att staten är nöjd med såväl priset som köparen.

Men kunderna då? Försäljningen innebär i klartext att många bilägare i Sverige inte längre får tillgång till en fungerande verksamhet som de har varit nöjda med.

Kunderna får sin privata bilprovare, vare sig de vill eller inte.

Det kanske kan kallas avreglering, men det handlar då inte om konsumentens fria val eller marknadsekonomi.

Följ ämnen i artikeln