Sluta sjabbla SL, sätt in fler bussar
Undersköterskan Nina behöver en säker jobbresa, inte busskaos
”Jag har inte ett sånt jobb där man kan jobba hemma, jag har inget körkort och inget val.”
Orden är underköterskan Ninas som Aftonbladet pratar med efter busskaoset måndag morgon i Stockholm. SL fick nämligen den lysande idén att sätta in helgtidtabell på vardagar. Mitt i en pandemi. Så att undersköterskor, personliga assistenter och andra som är beroende av lokaltrafiken för att komma till jobbet inte kan ta sig dit säkert.
Istället för en säker resa till jobbet har SL skapat en veritabel inkubator för sjukfrånvaro bland personal som vi måste göra allt vi kan för att hålla friska. Det betyder i sin tur ökad risk att bli sjuka för äldre och människor med personlig assistans.
SL har rotat fram en pressekreterare som får sköta snacket också. Trots att ytterst ansvariga är politikerna i Trafiknämnden i region Stockholm. Det är inte så snyggt just nu att skjuta ansvaret nedåt. Särskilt inte i ett sånt här läge.
Det vi får höra är ”Vi trodde nog att trafikminskningen som vi behövde göra inte skulle påverka så pass mycket som det ser ut att göra nu. Vi räknade med ett stort bortfall av resenärer samtidigt som vi har personalbrist.”
Ni räknade fel.
Dessutom stämmer det inte, enligt Kommunal. Det finns visst busschaufförer som kan jobba. Så låt dem göra det. Bums.
I StorStockholm bor över 2 miljoner människor. Väldigt många Stockholmare sitter inte hemma i kalsongerna och har morgonmöten över chattprogram och eftermiddagsfikar digitalt. De hjälper istället människor att gå på toaletten, äta, klä på sig och få det här samhället att fungera.
Just dessa människor är hjältarna som står i första linjen när vårt samhälle tillsammans möter det nya coronaviruset.
Då är det ju förbannat synd att det beslutats om att styra om lokaltrafiken i enlighet med tanken om att alla kan gå, cykla eller brummar iväg till jobbet i egen bil.
De som måste ta sig till jobbet med kollektivtrafiken ska inte mötas av busskaos. De ska mötas av en säker jobbresa. Det räcker liksom inte att skriva ett glatt meddelande på SL:s hemsida med rubriken ”Tack för att du är försiktig!” och komma med råd som ”sprid ut er i bussen, tåget och båten” när man infört en tidtabell som tvingar människor att i princip stå på varandra för att få plats.
Det är lätt att förstå varför undersköterskan Nina blev häpen. Hela Sverige följer nu nyheterna från Stockholms lokaltrafik med samma förvåning som vi förra veckan fick se scener från After ski i Åre.
På sin hemsida skriver Stockholms lokaltrafik: ”När vi hjälps åt minskar vi risken för smittspridning för alla som reser och för alla som jobbar i trafiken.”
Vad sägs om att leva som ni lär, SL, redan idag?