Jens Nilsson gjorde Europa lite bättre
BRYSSEL. Tillsammans med ett tiotal andra journalister vallas jag runt i Europarlamentet, träffar parlamentariker, pratar brexit, pratar utstationeringsdirektiv. Jens Nilsson skulle ha pratat om lastbilar. Men den svenske europarlamentarikern, mannen med de röda hängslena, gick bort 13 mars.
Samhällets blodomlopp
På väg ut till Arlanda syns de överallt. Lastbilarna. Det är högkonjunktur, internethandeln blomstrar och branschen skriker efter lastbilschaufförer. Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, har sagt att innan 2018 är slut så måste 7 000 chaufförer anställas av svenska åkerier.
– Lastbilstransporter är ju samhällets blodomlopp. Mycket skulle ju stanna om inte det fungerade. Och på vissa ställen blir saker kanske inte levererade nu, sa Lasse Holm på Tya till SVT i höstas.
Ändå så är den svenska åkerinäringen i kris. Lönsamheten är svag och konkurserna många.
Hur kan det vara så?
Sedan Sverige gick med i EU har villkoren för transportbranschen blivit allt tuffare. Hälften av de lastbilar som kör på svenska vägar i dag är inte registrerade i Sverige.
Det vore väl inget problem om det inte vore för den pris-, avtals- och lönedumpning som följer i hjulspåren.
Enligt Transportarbetarförbundet finns det åkerier som jobbar i Sverige som har 200 bilar men inte en enda anställd. De hyr in arbetskraft från Östeuropa som är villiga att arbeta för lägre löner än svenska förare.
Bland dessa chaufförer finns det exempel på förare som arbetar för så lite som 2 500 kronor i månaden och som inte får tillräckligt med sömn innan de ger sig ut med tunga fordon är vardag. De bor på rastplatser och lagar sin mat på trangiakök.
Vi har förstås regler kring sådant här. Det så kallade cabotagevillkoret reglerar den tid utländska åkerier får ha sina fordon i andra medlemsstater efter att ha levererat en första vända med gods. I dag får en chaufför från ett annat EU-land inte göra fler än tre körningar under en vecka inom det land han levererar gods till. Men enligt en studie från Lunds universitet lämnar tusentals utländska lastbilar aldrig landet.
Löner, usla villkor och dålig trygghet som håller på att slå ut svensk åkerinäring, och transportbranschens arbetsgivare och fack vill gemensamt se åtgärder mot missbruket.
Schyssta villkor
Socialdemokraten Jens Nilsson var EU-parlamentets huvudförhandlare för att ta fram nya cabotageregler och presenterade sin rapport för parlamentet en månad innan han avled.
Han föreslog att utländska transportföretag ska få stanna i andra medlemsländer i max 48 timmar, och sedan återvända till ursprungslandet. Han presenterade långtgående förslag om samarbete över landsgränserna för att försöka stoppa fusket inom åkeribranschen. Här finns krav på minimilön, semesterdagar och schyssta villkor för förarna.
Radikala men nödvändiga förslag som, om EU-kommissionen och ministerrådet ger med sig, kan bli politisk verklighet snart.
Det vore inget dåligt politiskt testamente för Jens Nilsson att lämna efter sig.