Regeringen har ett ansvar om det blir hamnkonflikt
Situationen ser ut att vara helt låst
I dag varslade Hamnarbetarförbundet om total arbetsnedläggelse i alla svenska hamnar från och med nästa onsdag. Varslet är ett svar på att hamnföretagen i fredags varslade om lockout av hamnarbetarna på deras lediga dagar, samtidigt som man stoppat övertid och inhyrning av personal. I praktiken skulle det betyda en kraftig lönesänkning för hamnarbetarna.
Sätts konfliktåtgärderna i verket kommer de att få mycket allvarliga konsekvenser för hela det svenska samhället. Enligt vd:n för Göteborgs hamn, Magnus Kårestedt, går 90 procent av den svenska utrikeshandeln genom hamnarna. Det behövs ingen större fantasi att föreställa sig vad ett stopp skulle betyda. Industrin kommer inte bara att få svårt att leverera. Det blir dessutom omöjligt att få in komponenter och råvaror. Och ganska snart lär vi som konsumenter få se effekterna av konflikten.
Alla säger att de bjudit till
Både fack och arbetsgivare menar att de verkligen bjudit till för att få ett avtal. Hamnarbetarförbundet säger att allt de begär är ett eget avtal som enligt deras mening inte skulle tränga undan den gällande uppgörelsen mellan Svenska Hamnar och Transportarbetarförbundet. Arbetsgivarna tycker för sin del att de tackat ja till de förslag som kommit från de statliga medlarna.
Situationen ser fullständigt låst ut. Att Hamnarbetarförbundet lovar se generöst på ansökningar om dispenser lär inte hjälpa.
Om hamnkonflikten bryter ut kommer den att tolkas som det stora beviset för att de svenska konfliktreglerna behöver förändras. Ett förslag är mycket riktigt på väg. Den andra maj, direkt efter att ha uppträtt mellan de röda fanorna, ska arbetsmarknadsminister Ylva Johansson presentera en proposition om "Fredsplikt på arbetsplatser där det finns kollektivavtal".
Lagstiftning är på väg
Lagen är resultatet av det förslag de stora fackliga centralorganisationerna och arbetsgivarna enades om i somras. Och det var i sin tur ett svar på den statliga utredning som Ylva Johansson tillsatte som ett resultat av konflikterna i Göteborgs containerhamn.
Skulle det pågå en storkonflikt i hamnarna lär Johansson inte få svårt att hitta stöd för en lag som begränsar möjligheterna till strejk för till exempel Hamnarbetarförbundet.
Å andra sidan måste vi fråga oss, skulle parterna i hamnkonflikten ha hamnat i dagens låsta läge om inte staten flaggat för lagändringar? Utsikterna om en lag som begränsar konflikträtten har i alla fall inte underlättat en kompromiss.
För arbetsgivarna har den kommande lagen kunnat uppfattas som ett löfte om att vinna utan att behöva kompromissa. För facket har samma lag nog bidragit till en stämning av "sista striden det är" - för att låna en rad ur "Internationalen".
Resultatet riskerar att bli en konflikt som precis alla kommer att förlora på.