Ett litet kuvert med blått tryck

Det ramlade ner i brevlådan

precis som andra räkningar. Ett kuvert med fönster, försäkringsbolagets logga tryckt i blått.

Ändå handlade brevet den här gången om något nytt. Det bolag som försäkrar min motorcykel försökte förklara varför jag plötsligt måste betala ytterligare knappt två hundralappar för min försäkring.

Inte alldeles lätt.

Avgiften gällde ett av Anders Borgs senaste påfund, punktskatt på trafikförsäkringar. Ungefär som på sprit och tobak.

Försäkringsbolaget kallar den nya avgiften ”trafikpremieskatt”.

Skatten är 32 procent

av trafikförsäkringspremien och gäller inte bara motorcyklar, utan alla fordon som är trafikförsäkrade. Det mesta som rullar.

Det skulle kunnat vara ett utslag av finansministrars vanliga uppfinningsrikedom när det gäller att hitta på nya avgifter. I själva verket förebådar det lilla brevet mer än så. En första signal om en privatisering av socialförsäkringarna.

Redan tidigt i de borgerliga partiernas regeringsplanering dök trafikförsäkringen upp som ett sätt att finansiera skattesänkningarna. Tanken var helt enkelt att låta bilisterna ta över kostnaden för de skador trafiken skapar. På så sätt skulle socialförsäkringarna avlastas, och skattesänkningar på upp till tio miljarder betalas.

På köpet hoppades de fyra borgerliga partiledarna uppnå en säkrare trafikkultur, lite oklart hur.

Förslaget visade sig förstås

svårare att genomföra än det tycktes i trädgården hemma hos Göran Hägglund.

Försäkringsbolagen protesterade, eftersom de misstänkte att gamla kostnader skulle kastas i deras knän. Bilägarna tyckte att bilismen redan beskattades hårt nog. Högst protesterade nog landets motorcyklister, och det är inte så konstigt. Försäkringarna är redan en av de största utgifterna för motorcyklister, och en drastisk höjning skulle kunna innebära slutet för hobbyn.

Kvar blir möjligen sådana som jag. Medelålders, välavlönade med gamla långsamma cyklar.

I våras tillsatte socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrson en utredning för att alla knutar skulle kunna lösas.

Anders Borgs extraskatt är bara ett tillfälligt sätt att ta in de pengar som redan lovats bort i skattesänkningar.

Den verkligt stora förändringen är alltså inte dagens extra avgift. Istället förebådar den ett nytt system, ett nytt sätt att se på hur det ekonomiska ansvaret för ohälsa ska fördelas.

Frågan är nämligen:

Om nu bilister och motorcyklister privat ska betala för sjukskrivningskostnader i trafiken, varför ska samhället då stå för andra sjukskrivningskostnader?

Varför ska idrottare tillhöra sjukförsäkringen? Eller semesterfirare?

Varför ska ohälsa som har med hemmet att göra inte täckas av hemförsäkringen? Och varför ska samhället betala för skador som uppkommer på krogen?

Och när alla dessa frågor är besvarade. Varför ska inte var och en betala sina egna försäkringar?

Det är den stora fråga som ligger bakom det oskyldiga brevet från försäkringsbolaget.

Följ ämnen i artikeln