Det var butlern som gjorde det
Ja, det var nog fel val av exempel: ”Butler-liknande service”.
Nu har hela Carin Jämtins och Ilija Batljans förslag om förbättrad service i Stockholms tunnelbanenät blivit kontroversiellt. ”Varför är ni emot rut och för tut (tunnelbanenära-tjänster)”, hånar högern. Men de blandar bort korten.
Hyr man ut lokaler i anslutning till sin egen verksamhet är det väl inte konstigt om man vill ha hyresgäster som löser problem för de egna resenärerna? Det är väl bättre att det finns riktiga mataffärer vid tunnelbanan där Stockholms stressade barnfamiljer kan hämta ingredienserna till kvällens middag färdigpackade i en kasse, än fyra Pressbyrån i varje hörn som säljer kanelbullar och cigaretter?
På samma sätt som allmännyttan förväntas erbjuda hyresgäster en bredd av tjänster och service borde väl kollektivtrafiken kunna jobba med att öka mervärdet för sina resenärer? Precis som Vänsterpartiets Josefin Brinck har påpekat, var tanken bakom många av Stockholms moderna förorter att såväl samhällsservice som förskolor, butiker och restauranger skulle finnas nära folks hem.
Förslaget handlar helt enkelt om att det privata och det offentliga hänger ihop. Det handlar om fastighetspolitik och faktiskt om samhällsplanering. Tjänstesektorn är stor i Stockholm och många av ytorna runt om och inuti tunnelbanestationerna används i dag inte. Det här skulle alltså dessutom kunna vara ett sätt för SL (och i förlängningen skattebetalarna) att få in pengar.
Idén handlar inte om att subventionera någon del av tjänstesektorn.
Förslaget tar inte resurser från något annat och går alltså inte att jämföra med rut.
Både arga högerbloggare och Petter Larsson på Aftonbladets kultursida missar den poängen. Enligt Larsson är hela förslaget dåligt. Bredband i tunnelbanan är dåligt, dagis nära tunnelbanan är dåligt, mataffärer nära tunnelbanan är dåligt – bara för att Jämtin och Batljans utspel är riktat mot medelklassen. Framför allt är förstås butlern dålig. Och visst: För ett antal år sedan öppnade ett sådant företag vid järnvägsstationen i Uppsala. Det lades snabbt ner – kunderna var för få.
Så, ja, det var väl antagligen butlern som gjorde det. För det här är faktiskt ett bra förslag.