Postnord ska inte göra livet otryggt
Kenneth har rätt att få sjukhusets kallelser i tid
Kenneth Djerf missade räkningar och kallelser till sjukhuset. Anledningen? Postnord har inte levererat brev till hans hus - på sju veckor.
Kenneth bor utanför Viksjö som ligger i Härnösands kommun. Det är norrländsk landsbygd och en bit mellan husen. Apoteken ligger inte strösslade i varje korsning och vill man besöka en hälsocentral krävs några mils bilfärd. Här kan man inte förvänta sig fullständig samhällsservice.
”Alldeles åt fanders”
Men vissa saker ska man kunna kräva oavsett var i Sverige man har sin hemadress. Polisen ska komma när man ringer. Vägarna ska vara fria från hål. Och breven - ja, de ska komma fram i tid. I det här fallet måste man tydligen be om att de ska komma fram över huvud taget.
Det är, som Kenneth säger till SVT, "alldeles åt fanders" och gör hans liv otryggt.
Postnord måste vara Sveriges mest utskällda företag. Det går inte att säga annat än att de förtjänar kritiken.
Skyller på kunden
Inte ens coronapandemin fick dem att vakna till. I somras rapporterades att Region Blekinge och Region Kronoberg köpte Postnords extra dyra expresstjänst för att skicka coronatester till ett labb i Uppsala. Det blev försenat. Den gången skyllde Postnord till mångas häpnad på kunden.
I Kenneth Djerfs fall säger de att när de blivit mer beroende av sorteringsmaskiner är risken att sådant här händer. Det känns mest som en axelryckning.
En rätt att få breven i tid
Sorry, men det duger bara inte.
Risken med nya sätt att hantera brev och paket ska gå ut över Postnord, inte över multisjuke Kenneth Djerf som måste få veta när han ska åka in till sjukhuset.
I Sverige får man hålla tummarna för att breven kommer fram som de ska, trots att det är en grundläggande rätt som borde vara självklar. Det är dags att Postnord slutar rycka på axlarna och börjar betrakta det som en rätt, de också.