Dags att slakta den heliga bilen

För många människor innebär en varm vårdag en härlig tid utomhus med promenader eller picknick i parken. I Paris har bilismen dock satt stopp för sådant.

Experter tror att den senaste tidens varma dagar i kombination med kalla nätter gjort att avgaserna inte kunnat skingras. En parisbo säger till SVT att det har kliat i halsen de senaste dagarna. En obehaglig och påtaglig upplevelse.

Och visst drabbas människors hälsa av luftföroreningarna. Enligt Europeiska miljöbyrån, EEA, kan föroreningarna som kommer från bilar orsaka hjärt-, kärl- och lungsjukdomar. De som utsätts för höga nivåer av luftburna partiklarna löper högre risk att drabbas av hjärtattacker och nervskador.

Kritiserad lösning

I förrgår införde därför politikerna i Frankrike bilförbud varannan dag, antingen på jämna eller udda datum beroende på siffrorna på registreringsskylten.

Parkering var gratis för bilar som inte fått köra, liksom all kollektivtrafik. Men projektet lades ner efter en dag eftersom föroreningsnivåerna ansågs vara tillbaka på en acceptabel nivå.

Lösningen har kritiserats för att den inte gav invånarna tid nog att förbereda sig, men också för att åtgärden är kortsiktig. I dag kör parisborna bil som vanligt igen. 

Men om vi bortser från den dåliga planeringen och bristerna i själva åtgärden så visar Parisexperimentet att städer är kapabla att agera stort.

Politiken – enda rätta för klimathotet

Våra huvudstäder måste minska bilåkandet för att bli av med föroreningarna men också för att minska klimatutsläppen. I Sverige utgör vägtransporter den enskilt största källan för koldioxidutsläpp.

Samtidigt ökar persontransporterna. Enligt Trafikverket har siffran stigit med 70 procent sedan 1970. Om utvecklingen håller i sig kommer trafiken att öka med ytterligare 20 procent fram till 2020.

Undanställda bilar må ha skingrat smogmolnen i Paris för den här gången men för att komma till rätta med klimathotet behövs en politik som inte kan ta paus varannan dag.

Följ ämnen i artikeln