Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Ett Sverige utan Saab skulle bli ett fattigare Sverige

Publicerad 2011-09-07

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Vid det här laget borde vi kanske ha lärt oss att inte säga något säkert om framtiden för Saab. Företaget har gått under, och återuppstått, fler gånger än någon törs tänka på.

Ändå är frågan om inte det här är slutet. Ägarföretaget Swedish Automobile ska enligt uppgift lämna in en ansökan om rekonstruktion av

företaget. För Saabs del blir det den andra på mindre än två år.

En rekonstruktion ska göra det möjligt för ett i grunden sunt företag att åter komma på fötter. Långgivare som skulle riskera att förlora alla sina pengar vid en konkurs får skriva ner sina skulder, och under processen tar den statliga lönegarantin ansvar för att de anställda får sina pengar.

Ledningen för Saab kommer att beskriva rekonstruktionen som en brygga mot framtiden. IF Metall meddelade också snabbt att man är positiv.

Frågan är hur långt det räcker.

Att rekonstruera ett bilföretag tillhör förmodligen det svåraste man kan göra. Att tillverka bilar handlar om långsiktigt förtroende, och det skadas när man inte betalar sina skulder.

Just därför gjorde till exempel USA:s myndigheter allt för att undvika att någon av de amerikanska biltillverkarna skulle tvingas till rekonstruktion under finanskrisen. Det skulle de – enligt en enig expertkår – inte ha överlevt.

Saab har redan gått igenom en rekonstruktion. Företagsledningen har dessutom mörkat sina likviditetsproblem och dragit på svaren till borgenärer, anställda och myndigheter.

Sanningen är att förtroendekapitalet är förbrukat, sedan länge.

Det är svårt att se hur det ska gå att starta om efter ännu en rekonstruktion.

Tyvärr, för även om vi kommer att få höra många kommentarer av typen "vad var det vi sa" de närmaste dagarna så är det faktiskt inte säkert att det hade behövt gå så här.

Frågorna om regeringens inställning, och kanske framför allt om vilken roll den spelat för att stoppa den ryske finansmannen Vladimir Antonov från att gå in i Saab, återstår att besvara.

De svaren kommer regeringen inte att lämna. I stället lär de få anställda på Saab och alla vi andra nöja oss med fler självbelåtna deklarationer om att regeringen i alla fall inte har "riskerat skattebetalarnas pengar".

Och ändå, ett Sverige utan Saab skulle bli ett fattigare Sverige. Och även om de anställda i Trollhättan får betala det högsta priset kommer det att påverka oss alla.

Anders Borg må ha säkerheter för sina lån, men visst kommer skattebetalarna att drabbas om Saab försvinner.