Fel att sänka bensinskatten

Gårdagens larm märktes knappt i nyhetsflödet. FN varnar för en koleraepidemi i Västafrika. 500 människor har redan dött. Många fler är i farozonen, redan försvagade av undernäring. När ösregnet kommer slits den odlingsbara jorden bort. Kvar blir leriga vattenpölar som sprider kolerasmittan.

Förra månaden kunde vi läsa omskakande reportage från det svältdrabbade Niger här i Aftonbladet. Då handlade det om effekterna av torkan. ”Mantou Namaji har aldrig hört talas om växthuseffekten och den globala uppvärmningen”, skrev Peter Kadhammar om en av de bönder han mötte. ”Men det är han som skördar det vi sår. Rättare sagt det är han som inte får skörda.”

Nu ser vi skrämmande bilder från södra USA. Statsapparaten har brutit ihop i New Orleans. Guvernören beordrar soldater från Irak att skjuta plundrare.

Tropiska stormar har drabbat den amerikanska sydkusten länge. Enskilda händelser som orkanen Katrina eller torkan i Niger bevisar inte växthuseffekten.

Däremot blir jordklotet varmare och extremt väder vanligare. Det stämmer med klimatforskarnas modeller om koldioxidutsläppens effekter.

Scenerna från New Orleans visar vilka fruktansvärda effekter naturkatastrofer får. Världens supermakt klarar inte att skydda sina egna medborgare. Hur ska då fattiga u-länder klara allt fler översvämningar och stormar?

Orkanen Katrina har redan lett till prishöjningar vid svenska bensinpumpar. Åter hörs ropen att smärtgränsen är nådd och att skatten måste sänkas.

Kristdemokraterna försökte ta poäng redan i Almedalen. Göran Hägglund vill rädda sitt parti över 4 procent genom att lova ett tak för bensinpriset. Ett märkligt förslag som skulle ge bensinbolagen fria händer att öka vinsterna eftersom konsumenterna inte skulle märka någon skillnad. Oljeexploatören Adolf Lundin har redan blivit 6 miljarder kronor rikare i år, berättade Dagens Industri i går. Han är inte ensam.

Så klart att bensinpriset smärtar. Skattesystemet måste bli mer rättvist så att hushåll med låga inkomster får större marginaler. Pär Nuder borde lära av Tyskland, där socialdemokraterna går åt vänster i skattepolitiken.

Men regeringen gör rätt som vägrar att sänka bensinskatten. Sverige var först i världen med en styrande koldioxidskatt. Därför har vi en större andel biobränslen i värmesystemen än många andra länder och klarar oss bättre när oljan sinar.

Regeringen borde inte bromsa en fortsatt skatteväxling i budgetförhandlingarna. Miljöskatterna är ett viktigt sätt att förbereda Sverige för en värld där oljan blir allt knappare. Energieffektiv teknik är en ekonomisk tillgång.

Alternativa drivmedel och bränslesnåla bilar slår igenom först när bensinpriset stiger. Motorjournalister och bilistorganisationer som hävdar någon annat för folk bakom ljuset. Säg då hellre att sänkt bensinskatt är viktigare än att stoppa växthuseffekten. Det är åtminstone ett ärligt budskap.

Följ ämnen i artikeln