Ett paket i grevens tid

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-11

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Staten ska vara "aktiv", sa Maud Olofsson när hon i går tillsammans med Anders Borg presenterade regeringens räddningspaket för fordonsindustrin.

Det är ett medgivande som suttit långt inne. Medan kristecknen och varslen kommit allt tätare har den svenska regeringen ägnat sig åt att förklara vad den inte tänker göra för att hjälpa fordonsbranschen.

Att Olofsson och Borg nu ändå lägger fram ett paket är till stor det europeiska samarbetets förtjänst. Stommen i förslaget är en garanti till företagen på 20 miljarder för lån i den Europeiska investeringsbanken. Statens medverkan är nödvändig för att företag i Sverige ska få del av de europeiska pengarna.

"Samma villkor", förklarade Borg och antydde därmed att det inte funnits något alternativ till de statliga garantierna.

Regeringens plan innehåller också ett statligt bolag för utvecklings- och forskningsinsatser inom fordonsklustret. Tre miljarder kronor ska förstärka förändringsförmågan.

Dessutom anslår regeringen fem miljarder för att livskraftiga företag ska klara sig igenom den nuvarande finansiella krisen.

"Handlingsutrymme", sa Anders Borg.

Att regeringen nu gör något för att återväcka framtidstron i den svenska fordonsindustrin är utmärkt. Krediter för investeringar och stöd till omställning är förutsättningar för framtiden.

En avgörande punkt kvarstår dock. Det framtida ägandet för de stora personbilstillverkarna. Det är en fråga som Borg och Olofsson fortfarande vägrar ta i.

IP

Följ ämnen i artikeln