Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Elever ska inte vara affärshemligheter

Skolan är trasig - det är dags att laga den

Skolan har blivit en plats där elever inte elever utan klassas som en affärshemlighet.

Svenska elever är inte elever. De är affärshemligheter.

Från och med september kommer Skolverket därför förändra sin statistikrapportering och bara rapportera om den svenska skolan på riksnivå. Allt på grund av en dom i Kammarrätten som tidigare i år vann laga kraft. Om detta har bland annat Ekot rapporterat.

Det är så här transparensen i den offentligt finansierade verksamheten effektivt begränsas. Friskolornas elevsammansättning och betyg är affärshemligheter, och ska därför inte lämnas ut. Trots att friskolornas pengar är våra pengar.

Vad som krymper på grund av friskolorna och domen är inte bara Skolverkets statistik. Det är våra möjligheter att utvärdera och förstå den svenska skolan som en helhet.

Problemfylld verksamhet

Att vi hamnat här är knappast konstigt.

Allt vi vet om friskolorna visar att det nog vore hälsosamt för dem om vad som ska vara allmänt tillgängliga uppgifter istället förblir väl bevarade hemligheter. Även om Friskolornas riksförbund i samband med domen slog ett slag för transparensen.

Stor andel obehöriga lärare, betygsinflation, konkurser, sortering av elever, det är trots allt bara några av begreppen som är synonymt med friskolornas verksamhet. Samtidigt vet vi också att friskolorna och det fria skolvalet bidragit till att skapa en allt mer segregerad skola där förlorarna är arbetarklassens barn.

I riksdagens finns ingen majoritet just nu för att sätta stopp för vinsterna i välfärden, trots att väljare från höger till vänster enligt de opinionsundersökningar som genomförts under årens lopp visat att svenskarna anser det vara rimligt att pengar som tjänas i skolan också återinvesteras i skolan.

Skolan är trasig

Att Liberalerna, Centern, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna försvarar skolkapitalisternas möjligheter till vinster istället för elevernas rätt till utbildning är något man borde hållas ansvariga för.

Vi vet redan att den svenska skolan är trasig och vilka orsakerna till detta är. Vi vet också vilka elever som är förlorarna i det system politikerna beslutat om. Och vi vet vilka som skulle kunna laga allt det trasiga, men inte gör det.

Att regeringen jobbar på att försöka lösa situationen som uppstått efter domen är såklart bra.

Men när domstolar slår fast att det är små affärshemligheter som sitter där i skolbänkarna, inte elever, då är det faktiskt dags att göra om den svenska skolan från grunden.