Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Busskaoset är ett pris vi får betala

Busskaoset i Stockholm är politikens baksida.

– Vi har aldrig tidigare i historien varit med om ett företag eller en arbetsgivarorganisation som agerar på detta sätt.

Så säger Johan Ingelskog på fackförbundet Kommunal till tidningen Arbetet. Det handlar om Arriva - ett företag som kör bussar i Storstockholm - och som krävt att facket ska avsätta sitt huvudskyddsombud på bussgaraget i Råsta i Sundbyberg.

– Det visar vilken fackföreningsfientlig syn företaget har. Det stärker vår bild av att Arriva vill skrämma våra förtroendevalda och medlemmar till tystnad, säger Ingelskog.

Varnad för sina korta ben

I torsdags fick Arriva ett föreläggande från Arbetsmiljöverket om att börja samarbeta med skyddsombuden i norra Stockholm för att snabbt förbättra arbetsmiljön för de 568 anställda vid depån i Råsta. Att försöka förmå facket att avsätta förtroendevalda är tydligen första steget.

Sedan Arriva tog över kollektivtrafiken i norra Storstockholm har det rapporterats om inställda turer, massiva förseningar och bussar som måste bytas ut mitt på vägen. Förra månaden fick Arriva böta 4,2 miljoner kronor till SL för busskaoset.

Kommunal säger att Arriva systematiskt bestraffar förare med att dela ut varningar. Minsta förseelse kan bli en varning. I januari ska Arriva ha delat ut tio varningar till sina anställda vid Råsta - ett svårslaget rekord.

En som varnats är Ellsiv Arnqvist. Hon har kört buss i 31 år och aldrig fått en enda reprimand tidigare. Men av Arriva har hon fått två. Första gången för att hon glömt scarfen till uniformen, andra gången för att hennes ben är för korta.

Flera miljarder billigare

Arriva har tidigare gjort sig kända för att anklaga en städerska för att stjäla ett tåg och krascha det in i ett hus i Saltsjöbaden.

Nåväl, när Arriva vann upphandlingen om att få köra bussar i Stockholms län gjorde man det med ett anbud som låg ligger cirka 500 miljoner kronor under närmaste konkurrenten. Det blir fyra miljarder under de åtta år som avtalet löper.

Fyra miljarder billigare busstrafik som Arriva lovade skulle uppstå genom löften om effektivare körscheman och turer. Men gav chaufförerna stress, långa arbetspass och inställda raster.

Norr om Stockholm kör nu en del kommuner egna bussar för att se till att folk tar sig till och från jobb och skola. Väljarnas ilska blev lite för mycket, helt enkelt.

Frågan som infinner sig är: vad är egentligen vinsten med att privatisera kollektivtrafiken?

Men vad är vinsten?

Ofta verkar det - som i fallet med Arriva - handla om att pressa personalen. Dessutom är det ju ändå skattebetalarna som betalar, så att säga. Och i Stockholms län betalar man 3 100 kronor per invånare och år för kollektivtrafiken.

LO:s välfärdsutredare Kjell Rautio har, med siffror från KTH, räknat ut att Arrivas genomsnittliga förseningstid kommer kosta samhället 4,2 miljarder på ett år. Och då pratar vi alltså bara om förseningarna norr om Stockholm.

Det är orimligt. Bussar som inte kommer, missnöjda resenärer, sönderstressade chaufförer och skenande kostnader kan inte vara ett pris värt att betala.

Följ ämnen i artikeln