Elon Musks internet är SD-regeringens dröm

Därför vill högern sänka SVT

Rebecka Fallenkvist, tidigare programledare på SD:s Youtubekanal Riks.

Två timmar och 19 minuter. Så mycket tid tillbringar personer mellan 15 och 24 år på sociala medier varje dag, enligt rapporten Mediebarometern.

Störst bland de unga är Snapchat och Instagram. Därefter kommer Tiktok, Facebook och X, tidigare Twitter. Dessutom tillbringar de i snitt en och en halv timme per dag på Youtube.

Företagen jagar klick

Rapportens slutsatser är inte särskilt överraskande: sociala medier fortsätter att bli en allt viktigare källa till nyheter och information, medan traditionella kanaler tappar i betydelse. Det är inte heller något konstigt med att fler använder sig av nätet istället för att köpa dagens tidning i kiosken.

Problemet är att plattformarna ofta ägs av företag och individer som vill tjäna sig en hacka. Och när man ska få folk att klicka på en video, och därmed generera annonsintäkter, fungerar upprörande och skruvat material extra bra.

Förstärker högeråsikter

Det speglas i vilket innehåll som gynnas av plattformarna, något som man tittat närmare på i Finland. Där visar en ny studie att innehåll från de högerextrema Sannfinländarna förstärktes av Youtube inför valet 2023. En annan studie visar att Tiktoks urval fått unga väljare att svänga åt höger.

I Sverige vet vi nu att även SD storsatsar på just dessa kanaler, ofta genom konton med dold avsändare.

Många av teknikjättarna är dessutom djupt insyltade i politiken. Den kinesiska regeringen har till exempel långtgående inflytande över Tiktok, medan X:s ägare Elon Musk befinner sig på konstant turné mellan despoternas palats i sitt privatplan. Under de senaste åren har han mellanlandat hos alla från Netanyahu och Erdogan till Xi Jinping.

I Indien, världens största land, har Musk utnyttjat sin makt över X för att censurera motståndare till premiärministern Narendra Modi. Samtidigt har han förhandlat med regeringen om att bygga en bilfabrik i landet.

Smörar för teknikjättar

Även i Sverige har högerpolitiker allierat sig med Musk. Under Teslastrejken i höstas rasade SD-toppen Tobias Andersson mot LO-facken: ”Man gör allt man kan för att ge sig på Elon Musk”, sa han.

Som tur är ser folket igenom politikernas smörande för teknikjättarna. Förtroendet är fortfarande högt för de svenska medierna, särskilt för SR och SVT, medan det ligger lågt för Youtube och nära noll för Tiktok.

Public service blir måltavla

Inte undra på att Sveriges medier blivit den nya måltavlan för högerregeringen. Och under tiden som de försökt sätta käppar i hjulen för medierna har de byggt upp ett eget landskap av anonyma konton i de sociala medierna. Det hade varken varit möjligt eller tillåtet utan plattformarnas tysta medgivande.

De har redan visat att de struntar i de regler som gäller för andra partier. Räkna med att de kommer tänja på dem ännu mer för att klia teknikföretagens ryggar. Kanske får de några extra klick till trollfabriken i utbyte.

Följ ämnen i artikeln