”Efter volvovarslen - det är handling som gäller”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-08

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Volvo personvagnar varslar ytterligare över 3000 anställda, de allra flesta i Sverige. Det är ett förödande slag mot var och en som tvingas ge upp tryggheten i arbetet, men också mot Göteborg, Olofström och de andra orter som berörs.

Ändå stannar inte effekterna vid detta. För varje jobb som försvinner hos de stora biltillverkarna kommer flera arbetstillfällen hos underleverantörer och serviceföretag att försvinna. Hela det Västsvenska fordonsklustret - ryggraden i svensk industri - skälver.

Den nye Volvochefen Stephen Odell försäkrar att han känner med dem som nu förlorar sitt arbete. "En hemsk dag", säger han. Samtidigt förklarar Odell att de nerdragningar Volvo nu går igenom ska säkra Volvos fortsatta verksamhet i Göteborg. Det är helt i enlighet med det manus som brukar användas i sådana här situationer.

Volvovarslen väcker en befogad vrede. Förklaringarna, och syndabockarna, kommer att vara många de närmaste dagarna. Fel produkter, fel ägare eller fel växelkurs. Var för sig bär de en del av orsaken till krisen i bilindustrin. Ändå måste frågan i dag vara en annan. Inte varför, utan vad ska göras nu.

Verkstadsklubbens ordförande Olle Ludvigsson förklarar i ett pressmeddelande att fack och företag måste gå vidare med det konkreta arbetet. Förhandlingar om turordning, planer för omplaceringar och omställningsprogram för de som förlorar sitt arbete.

Det är en inställning som inte får stanna innanför dörrarna till fabriken i Torslanda.

I eftermiddag kommer näringsminister Maud Olofsson till Göteborg.

Hittills har regeringens reaktion på varslen inom bilindustrin varit tillbakalutad, på gränsen till nonchalant. Först i förra veckan lovades "kraftsamling" och två samordnare utsågs, dock utan några egentliga resurser.

Det kommer att krävas mycket mer, av företagen och regionen, men också av staten. Både för att erbjuda dem som nu förlorar sina arbeten en väg till nya jobb och för att åter föra svensk fordonsindustri dit den hör hemma, till världstoppen.

IP

Följ ämnen i artikeln