Tågstrul har slutat vara överraskande

Nu har ett godståg spårat ur igen. Olyckorna visar att tågtrafiken lider av ett systemfel.

Nu har det hänt igen. I tisdags spårade ett godståg ur mellan Stuvsta och Huddinge söder om Stockholm. Var det en överraskning? Inte riktigt. Sedan 2008 har det strulat till sig 43 gånger på samma växel.

I dag inträffade ytterligare en olycka som ledde till att tågtrafiken stod still. En kontaktledning revs ned vid Karlbergs station i Stockholm, vilket drabbade resenärerna på fjärrtågen, pendeltågen och Arlanda Express.

Inte enskilda fall

Det är fel hela tiden och ingen kan längre hävda att det rör sig om enskilda fall. Det är snarare ett systemfel.

På olycksplatsen utanför Huddinge kunde banarbetare identifiera flera brister, bland annat rälssprickor och rostskador. Liknande slitageskador finns på flera håll. Därför behöver järnvägsunderhållet ökade resurser men i den senaste budgeten har regeringen skurit ner.

Samtidigt försvinner en massa pengar på administration i stället för underhåll.

Trafikverket som ansvarar för underhållet är inte längre ensamma på spåren. I dag anlitar de entreprenörer som i sin tur anlitar underleverantörer för underhållet och ingen verkar riktigt ha koll på läget. Och det kostar.

Dyrt system

Enligt Per Corshammar, järnvägsingenjör och tidigare medarbetare på Banverket, går 82 kronor av varje hundralapp till administration. Det är alltså 18 kronor som till slut hamnar på spåren.

Rebecca Forsberg forskar kring tågsäkerhet på Umeå universitet och hon menar att det är problematiskt med så många inblandade underentreprenörer i flera led.

- I flera fall har man sett att det har varit folk ute på spåren som inte har den rätta kompetensen. Det som ska göras görs inte och eller görs inte tillräckligt bra, säger hon till Dagens Arena. Trafikverket borde ta över ansvaret för underhållet och uppföljningen av reparationerna, menar hon.

Riksrevisionen kritiska

Även Riksrevisionen, som granskar vad statens pengar går till och hur effektivt de används, riktar kritik mot regeringen. Myndigheter och övriga aktörer har inte fått de förutsättningar och incitament som krävs för att förebygga tågförseningar.

I den senaste granskningsrapporten av tågtrafiken menar verket att ansvarsfördelningen är otydlig och tillsynen bristfällig.

Alla ser bristerna, resenärerna, banarbetarna och forskarna.

Vad väntar regeringen på?

Följ ämnen i artikeln