Vården drunknar i en flod av papper
Låtsasmarknad skapar massor av byråkrati
När riksdagspartierna inför höstens val får frågan av SvD om hur vården kan bli mer effektiv är de bedövande överens: den administrativa bördan för vårdpersonal måste minska.
Det har inte gått någon förbi att administrationen inom vården har ökat. Sjuksköterskor lägger nästan hälften av sin arbetstid på administration, enligt forskning som presenteras i boken “Papper, pengar och patienter”. Men vad är det, i grund och botten, som driver på denna ökning?
Offentlig verksamhet behandlas som företag
En viktig del av svaret stavas New Public Management. Det är ett sätt att driva offentlig verksamhet som om den vore ett vinstdrivande företag. En viktig del av logiken i detta sätt att styra är effektivitetskrav och målstyrning.
Men det kräver mätning och uppföljning. Det, i sin tur, kräver administration.
Målstyrning blir lätt detaljstyrning. Detaljstyrning blir lätt administrativ mardröm.
Andelen administratörer och chefer ökar
Problemet i vårdens styrning blir tydligt om man tittar närmre på vilken typ av personal som anställs. Nyanställningar av administrativ personal – handläggare, administratörer, chefer – ökar stort i många av landets regioner. Nyanställningar av exempelvis sjuksköterskor halkar efter. Som en granskning i Vårdfokus konstaterar blir vården allt mer topptung.
I Region Stockholm, där Moderaterna styr med Iréne Svenonius i spetsen, har administrationen svällt allra mest. Två av tre nyanställningar sedan 2008 har varit en administratör, handläggare eller chef.
Mer marknadstänk förvärrar problemet
Riksdagspartierna är överens om att administrationen ska minska, men de är mindre överens om hur.
Högerpartierna efterfrågar fortfarande mer marknadstänk och fler privata aktörer.
De verkar inte förstå att det endast skulle förvärra problemet.
Varje ny privat vårdaktör splittrar ett redan fragmenterat vårdsystem. Vårdsystemet blir svårare att koordinera. Privata aktörer som styrs av vinstmotiv har, för att uttrycka det milt, inte alltid samhällets bästa för ögonen. Högerns svar på det är mer mätning och uppföljning, så att fel kan upptäckas och individer välja bort dåliga aktörer.
På riktiga marknader konkurrerar olika aktörer genom priset på sina varor. För att den konkurrens och valfrihet som högern eftersträvar inom vården ska fungera, utan pris som verktyg, krävs istället en enorm mängd information. Så att "kunden" kan välja rätt. Och det är sjukvårdspersonalen som behöver skapa den.
Som vanligt blir det de anställda på golvet som får göra jobbet.
Vad beror de ofantliga pappershögarna i vården på? Och vad bör vi göra åt dem? Filippa Ronquist har chattat med Aftonbladets läsare.
Nu avslutar vi chatten för idag. Tack för alla jättebra frågor! Jag hann tyvärr inte svara på alla. Jag önskar er en fortsatt trevlig dag.
Det enkla och självklara svaret är att återgå till att bedriva vården som en samhällsservice och inte som att företag. Avskaffa bolagiseringen av vård, skola och omsorg, det är obegripligt att vår socialdemokratiske regering inte redan gjort detta. Om man samtidigt förbjuder privat vinstdrivande skola så har vi snart fått tillbaka vårt gamla Välfärdssverige igen
LeifHej Leif! Det är verkligen obegripligt att socialdemokraterna inte redan gjort det. Vi måste öka pressen på dem!
Filippa Ronquist22 april 2022För mig är det ett otroligt fenomen att någon empatisk människa kan rösta på någon av dessa partier som skött om vår sjuka vård i huvudstaden. Personalen fortsätter att göra underverk, men över tid kommer den bra personalen sluta då dom i sitt samvete inte kan stå upp för det dom gör i sitt dagliga värv. Nuvarande ledning vill ha ett amerikanskt system, där den som har råd köper sig vård. Vi som inte vill det behöver vakna nu . För varje mandatperiod förstör dom lite till
flexibel 33Jag undrar också hur man kan fortsätta rösta på Moderaterna i Stockholm... Vi förtjänar ett nytt styre!
Filippa Ronquist22 april 2022Kollar man närmare på nätverket av anställda med olika luddiga ansvarsområden inom regionerna så ser man att det är ett alldeles för invecklat system. Längst ner hamnar vi vårdpersonal som arbetar närmast patienterna och där allt fokus egentligen ska vara.
Jag har jobbat som sjuksköterska i över 10 år och ser varje dag saker som skulle underlätta mitt arbete och ge en säkrare vård till patienter.Trots att jag lyfter problematik med mina chefer så verkar informationen tyna bort i detta virrvarr av administrativa personer som kastar ansvaret mellan varandra eller så får vi i vården mer jobb
MariaHej Maria. Det låter verkligen som du fått uppleva i första hand det som jag beskriver i artikeln – att vården blivit mer topptung och att det finns ett virrvarr av administratörer. Det måste vara otroligt frustrerande.
Systemet är, som du säger, alldeles för invecklat. Och ni – vårdpersonalen och sjuksköterskorna – måste stå i fokus. Inte som du säger hamna längst ner.
Filippa Ronquist22 april 2022adminstrativa bör minska skulle då kunna få loss mer resurser till verksamheten samt sänka lönerna för sjukhusdirektörer de har ju en del 300000 i månade orimligt bättre höja lönerna på vårdpersonalen.
mi1981Hej mi. Ja – mer resurser till kärnverksamhet. Mindre till sjukhusdirektörer och administrativ börda.
Filippa Ronquist22 april 2022