Varför ska folk gå till Konsum?

Taxi.

När två förare ville starta en fackklubb svarade Taxi Kurir med bestraffning. Den ena fick sparken och den andra fick arbeta gratis i en vecka.

Bolaget vägrar att teckna kollektiv­avtal. Därför står deras chaufförer utan försäkringar, tjänstepension och garanti­lön. Förarna får ut 37 procent av det de kör in. En dålig dag på vägarna ger usel lön i kuvertet.

Tidningen Arbetet avslöjar nu att Folksam anlitar Taxi Kurir i sin verksamhet. Det är skandal.

Inget krav på kollektivavtal

Folksam har ett särskilt ansvar för vilka företag man sluter avtal med.

Försäkringsbolaget grundades en gång i tiden av Kooperativa förbundet när många arbetare var för fattiga för att försäkra sig. De andra försäkringsbolagen var inte intresserade av småpengar. För arbetarna blev lösningen därför gemensamt ägda försäkringar och Folksam växte fram.

Än i dag är kopplingen mellan arbetar­rörelsen och Folksam väldigt stark. Men företaget är också ett av Sveriges största inom försäkringar. Hur de agerar kan därför få stor effekt.

Man kan undra hur det står till inom arbetar­rörelsens företag överlag. 2012 tog Coop bort kravet att svenska leverantörer måste ha kollektivavtal. Nu räcker det med ”motsvarande villkor som kollektivavtalets”. En klar ambitionssänkning.

Uppåt 15 timmars arbetsdag

Om inte arbetarrörelsens företag och verksamheter försvarar anställdas rättigheter – vem ska då göra det?

Till tidningen Transportarbetaren säger en taxichaufför:

– Vi jobbar uppåt 15 timmar om dagen. Det har uppmärksammats i tv, men inget händer. Det är väl för att nästan alla förare är invandrare. Det är okej att behandla oss som skit.

Många väljer att köpa mjölken på Konsum och teckna försäkringen hos Folksam i tron att de värnar den lilla människan. Men om det inte stämmer längre, varför ska de då handla där?

Följ ämnen i artikeln