Vansinne att vänta så länge med tågen
Det är egentligen inte klokt.
I 150 år har Stockholm klarat sig med två järnvägsspår. Det är inte konstigt att tågen haft så svårt att komma fram i tid.
De två spåren över Gamla stan invigdes 1871 och från början gick det tio tåg om dagen över broarna. I dag går det 550 tåg per dygn. Jämför man med vägnätet kan man tycka att det är fullständigt vansinne att tågspåren inte blivit fler, men det säger väl mest om vilka politiker vi haft.
De har byggt Västerbron, Essingeleden, Norra länken och Södra länken men inte ett enda järnvägsspår förrän nu.
Tålmodigt väntat
I helgen invigdes Citybanan under Stockholm och det var på tiden. I decennier har Stockholms 350 000 pendeltågstrafikanter tålmodigt väntat på tåg som för det mesta kommit för sent. Vintertid har de i bland inte kommit alls och sommartid har det varit trångt och hett på tågen.
Stockholms pendlare förtjänar verkligen den nya Citybanan.
Nu kan fler ställa bilen och åka kollektivt till jobbet. Alla kan inte cykla, om Stockholm ska vara en miljöstad måste kollektivtrafiken fungera och konkurrera med ännu fler bilprojekt som till exempel Förbifart Stockholm.
Sex överlevde inte
För alla turister blir Citybanan sommarens attraktion med sina nya stationer under Centralen och Odenplan. Det är ett märkligt bygge som sprängts fram under vatten och gamla stadsdelar.
När vi premiäråker kan vi också skänka en tanke till de sex byggnadsarbetare som inte överlevde järnvägsbygget. Byggnadsarbetareförbundet menar att Citybanan varit ett olycksdrabbat projekt med 150 inrapporterade olyckor. Inget av de sex dödsfallen har lett till åtal, men kommande byggprojekt måste bli säkrare. Stockholm ska växa men inte till vilket pris som helst.