Chockhöjning av tågpriserna

När klimatmötet är slut bränner miljöministrarna hem. Några kiloton flygbränsle senare är de tillbaka i vardagen. Det är då klimatkampen börjar. Det verkliga arbetet görs ju inte på något lyxhotell i Cancún.

De globala förhandlingarna tar för lång tid. Det kommer sannolikt att krävas ytterligare översvämningar, skogsbränder och snöstormar innan FN-församlingen kan komma överens om att klimathotet är på allvar och att alla måste bidra till minskningen av växthusgaser.

I väntan på det stora genombrottet­ är det viktigt att varje land gör sitt på hemmaplan. Miljöminister Andreas­ Carlgren kan till exempel göra en hel del – bara han får alliansregeringen med sig.

Han kan minska biltrafiken, vår enskilt största utsläppskälla för koldioxid, kväveoxider, kolväten och partiklar. Att den svenska järnvägen måste rustas upp behöver man väl knappast skriva längre.­ Kaoset är ett faktum.

Trafikverket kämpar nu och försöker lappa ihop det eftersatta järnvägsnätet med hjälp av kommande års anslag.

Andreas Carlgren borde lobba för nya snabbtåg. Alla ni som kört mellan Stockholm och Malmö har säkert noterat att det sitter en ensam man i varje bil. De männen kunde lika gärna ha delat på ett höghastighetståg som kommit fram ett par timmar tidigare. Snabbtågen skulle dessutom kunna ersätta flyget, i varje fall i södra Sverige.

En miljöminister måste gilla lokaltrafiken. Varför ska stockholmarna betala upp emot 50 miljarder kronor för en motorväg som går utanför stan? Pengarna behövs bättre i en utbyggd tunnelbana, fler färjor och nya tvärbanor.

Hur kan allianspartierna acceptera Trafikverkets chockhöjning av tåg­priserna över Öresundsbron? De borgerliga partierna i riksdagens trafikutskott vill höja biljettpriset med upp emot 40 procent. Tre dagar före jul röstar samtliga riksdagsledamöter om den pris- och miljöchocken.

Andreas Carlgren brukar säga att det behövs nya smarta bränslen om vi nu ska köra bil. Men då måste han verka för att forskningen får pengar och inte behöver stänga som förgasnings­projektet i Värnamo.

Visst ska Sverige också stödja miljöprojekt i tredje världen. Men, som man brukar säga: först gäller det att sopa rent framför egen dörr.

Följ ämnen i artikeln