IKEA har ett ansvar för sin blågula färg
Sverige säljer fortfarande, även om ett av flaggskeppen i den svenska industriflottan, Volvo personvagnar, har formulerat om det klassiska “Made in Sweden” till ett lite mer inkluderande “Made by Sweden”.
Inget företag har dock knutit sitt varumärke hårdare till det svenska välfärdssamhället än IKEA. Runt om i världen är koncernens varuhus målade i blått och gult, och överallt serveras köttbullar och lingon.
Vanliga människors välstånd
Vanliga människors välstånd är själva fundamentet för de platta paketens affärsmodell. IKEAS museum som i nästa vecka öppnar i Älmhult har förutsättningar att bli ett fyrverkeri i folkhemsnostalgi.
Det innebär också ett ansvar. Den svenskhet som IKEA draperar produkter från leverantörer över hela världen i handlar om demokrati, relativ jämlikhet och - inte minst - fackliga rättigheter. Därför är det ganska självklart att företagets egen uppförandekod slår fast att alla anställda har rätt att organisera sig fackligt, var i världen de än arbetar.
Facket stoppas i USA
Dessvärre fungerar det inte alltid. År 2010 protesterade det svenska GS-facket mot hur de anställda vid IKEA:s fabrik i Danville, Virginia i USA, behandlades. Det handlade om klassisk union busting, alltså att arbetsgivaren aktivt motarbetar de anställdas försök att organisera sig.
Nu händer det igen. Den här gången är det en grupp anställda vid IKEA:s varuhus i Stoughton, Massachusetts, som startat en fackförening. Men precis som på fabriken i Virginia har företaget ifrågasatt fackets ställning, och aktivt försökt förhindra anställda från att organisera sig.
- Så här skulle de aldrig agera i Sverige, konstaterade Handels ordförande Susanna Gideonsson.
Svenska protester
LO kongressen, som avslutades i dag, har protesterat. Det har också de svenska IKEA-anställdas fackförbund Unionen och Handels.
- Vi tycker det är bedrövligt att IKEA i USA agerar på det här sättet, sa Susanna Gideonsson efter LO-kongressens uttalande.
IKEA:s arbetsmetoder och syn på de anställdas organisering är kanske vardag i ett USA där den fackliga rörelsen pressas allt hårdare. Men det duger verkligen inte för ett företag som vill bära de svenska färgerna, och som byggt sin framgång på att vanliga människor har kunnat köpa möbler i platta paket.
Vanliga människor som de anställda vid varuhuset i Älmhult, och i Stoughton.