Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Straffskatta de bilar som slukar bensin

Annie Lööf, ledare för Centerpartiet.

Efter avgasskandalen kryper Volkswagen-direktörerna på knä. Normalt brukar bildirektörer knappast vara så medgörliga. Tvärtom brukar de lobba hårt för att få släppa ut så mycket avgaser som möjligt och svenska Volvo är inget undantag.

För några år sedan ville Center­ledaren Annie Lööf straffa de värsta bensinslukarna. Hon föreslog ett ­bonus-malus-system som innebar att den som köpte en miljöbil skulle få ­bonus medan miljöboven skulle beskattas hårdare. Malus betyder just dålig.

Ägaren till bilen med höga koldioxid­utsläpp skulle därmed betala bonusen till den som köpt en miljöbil. Enkelt, ­billigt och förhoppningsvis skulle ­systemet få fler att undvika bilar med höga utsläpp.

Det var ett utmärkt förslag.

Men Volvo gick i taket.

Företagets nya stadsjeep Volvo XC90 skulle ju kunna drabbas av den nya straffskatten och som vanligt lyckades Volvo stoppa miljöförslaget. Det blev ingen straffskatt på bensin­slukande ­bilar, i stället fick alla bilägare betala ­regeringens miljösatsning via fordonsskatten.

Den nya regeringen är grönare än den förra och bonus-malus ligger åter på bordet. Förslaget utreds just nu och planen är att systemet ska införas ­senast första januari 2017.

Det är kammarrättsrådet Petter ­Classon som utreder och han ska också ta fram ett klassificeringssystem som gör det lättare för konsumenterna att välja ett miljövänligt alternativ. Det är ännu bättre. Miljöbilsmarknaden är verkligen snårig.

Om Sverige ska leva upp till ­klimat- och miljömål måste det bli ordning och reda. Kunderna måste veta att de gör klimatsmarta köp. Reglerna måste vara ­tydliga och de kan aldrig dikteras av bil­företag ­vare sig de ­tillverkar ­koldioxid­bomber eller låtsas att de ­inte gör det.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.