Av regeringens löfte återstår bara 14 öre
Förtroendet för politiken urholkas
I valrörelsen lovade Sverigedemokraterna att sänka priset på diesel med tio kronor litern. Bensinen skulle bli sex och femtio billigare. Kristdemokraterna var nästan lika givmilda. Nio kronor billigare skulle dieseln bli och bensinpriset skulle kapas med fem kronor.
Moderaterna var försiktigare. Fem kronor billigare bensin var deras bud.
Nu vet vi hur det blir. Vid nyår sänks priset på bensin med 14 öre litern. Dieselbilsägare kan glädja sig åt att betala 41 öre mindre per liter.
Motororganisationerna är förstås besvikna. Finansminister Elisabeth Svantesson förväntar sig dock förståelse.
Tufft läge
"Det är ett tufft läge" och "en sak i taget" säger hon när hon får frågor.
En sak i taget?
Så småningom är det klart att den galopperande energikrisen kommer att få en lösning. Vid något tillfälle kommer kriget i Ukraina att ta slut och Ryssland tvingas rea ut så mycket olja man kan för att betala räkningen. Och någon gång, kanske ganska snart, kommer så många att köra elbilar att frågan om bensinpriset förpassas till den politiska debattens utkant.
Priset på drivmedel kommer att sjunka någon gång i framtiden, men var det vad Svantesson och de andra lovade i valrörelsen?
Och hur kan Svantesson spela överraskad av de tuffa tider som möter henne i finansdepartementets prognoser? Läser hon inte tidningarna?
På väg mot lågkonjunktur
Alla något så när samhällsintresserade svenskar vet att landet är på väg mot en lågkonjunktur. Alla vet att inflationen varit på väg rakt uppåt länge och att riksbankens räntor följer efter.
Det kan inte ha kommit som en total överraskning för Svantesson efter valet.
Det verkliga problemet är förstås inte priset på drivmedel. Alla förstår att det är dyrt att köra bil när världen befinner sig i en energikris. Och nästan alla förstår att ett högre pris på bensin och diesel är ett litet steg i arbetet med att undvika en klimatkatastrof.
Det verkliga problemet är de löften regeringspartierna och Sverigedemokraterna ställde ut innan valet. Och att Elisabeth Svantesson inte tycks ha en tanke på att uppfylla dem.
Politiker kan inte lova sänkningar på fem eller tio kronor innan valet och sedan komma undan med 14 öre efteråt. Det handlar inte bara om bilisternas ekonomi. Det handlar om förtroendet för demokratin.
Vad händer med förtroendet när politiska partier lovar sänkt bränslepris med mellan fem och tio kronor och resultatet efter valet blir 14 öre billigare bensin? Och är det värt att ställa in klimatpolitiken om resultatet är att priset för en tank diesel blir ett par tior lägre?
I chatten diskuterar Ingvar Persson svikna löften och bränslepriser med läsarna.
Denna chatt är stängd.
Det är ett mycket kort bäst före datum på var Ulf o Jimmy säger,
bengt7 nov 2022Klockan har passerat halv och det är dags att stänga chatten. Jag vill verkligen tacka alla som bidragit med synpunkter och frågor, och ni är många.
Sista ordet går till Bengt.
Hej Viveka.
Jag förstår om du känner dig förolämpad. Det gör jag också.
Så klart att det här beteendet fortsätter att urholka det förtroende som ev finns kvar. Och detta fortsatta ljugandet förolämpar mig på djupet. Många politiker tycks tro att vi väljare inte förstår deras fulknep. Dom dömer tydligen andra efter sig själva. Verkar som att dom inspirerats av Trump, vilket enligt mig är ett lågvattenmärke.
Viveka7 nov 2022Hej Annie.
Visst blir det lite futtigt.