Så behandlar man ingen människa

Publicerad 2012-05-04

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Just nu genomför Försäkringskassan sin årliga kundundersökning. Tidigare år har väl resultatet varit sådär, särskilt svårt verkar det vara att få kontakt med kassan.

Nya generaldirektören Dan Eliasson har lagt ner stort arbete på att minska krånglet i Försäkringskassan. Nya webbsystem och enklare regler ska underlätta för föräldrar, sjuka och funktionshindrade. Det ska gå fort och enkelt, något som säkert också gynnar kassan när den ska hålla sina kostnaderna nere.

Men det som är praktiskt för myndigheten behöver inte vara det bästa för kunden. Att Försäkringskassan fortsätter att kalla föräldrar, sjuka och funktionshindrade för "kunder" kan man för övrigt tycka är lite märkligt. Att en pappa vars cancersjuka barn dör ska betraktas som en kund.

Men det är så kassan säger att de ser på Jimmy Fredriksson. När han försökte ta sig tillbaka till arbetslivet efter nioåriga Mejas död, då ringer Försäkringskassans handläggare hem till honom och förklarar att han är utförsäkrad.

Så behandlar man inte en kund.

Så behandlar man ingen människa som just går igenom ett omänskligt sorgearbete. Försäkringskassans handläggare skulle givetvis ha tagit kontakt med Jimmy redan tidigare. Handläggaren skulle ha beklagat sorgen och förklarat vilka regler som gällde för Jimmy.

Det är så man behandlar en kund. Det är så människor möter varandra i ett anständigt samhälle.

Men i nya tuffa Sverige följer Försäkringskassan alliansregeringens nya order. Nu ska fuskare klämmas åt. Sjuka ska arbeta. Bidrag är fult. Då kan Försäkringskassan utförsäkra en sörjande pappa utan någon som helst förvarning.

Kanske går det av bara farten.