Aftonbladet

Dagens namn: Uno

Jan-Emanuel får göra en u-sväng från stan

Nu ska barnen få andas renare luft

Nu blir det svårare för Jan-Emanuel att köra bil i centrala Stockholm.

För ett par år sedan fick Daniel Helldén utstå kritik för sin så kallade “bilfientliga politik”. Nu verkar det som att han får upprättelse – från oväntat håll.

Bilen är inte bara ett färdmedel, den är för många en symbol för frihet och makt. Där jag växte upp var man körd om man inte hade körkort. Inte nödvändigtvis för att avstånden var långa och kollektivtrafiken begränsad, utan också för att det gav status bland kompisarna. För att inte tala om cashen man kunde tjäna på helgerna som svarttaxi! 

Men nu börjar bilen bli ett allt större bekymmer. Ja, jag talar såklart om klimatavtrycket fordonet gör. Vi kommer inte runt utsläppen från transportsektorn. 

De största klimatbovarna kör oftast större bilar. För att tala klarspråk är det ofta rika (män) i Stockholms kranskommuner som tar SUV:en in till stan.

Trots kritik begränsade Daniel Helldén bilarna på Hornsgatan när han var trafikborgarråd i Stockholm. Nu går det rödgröna styret längre och begränsar fossila fordon i hela centrum. Just för att luften ska bli renare och det ska vara en trevligare gatumiljö att strosa runt i.

Jan-Emanuel får helt enkelt göra en u-sväng bort från stan. 

Förslaget har fått kritik från näringslivet. Även byggnadsarbetare tycker att det är helt uppåt väggarna. Hur ska arbetarna hinna att utföra sitt arbete i centrum utan bil? Särskilt när ett höjt ROT-avdrag gör att alla renoverar stup i kvarten. 

Faktum är att alla, inklusive arbetsgivare och branscher, måste ställa om. Ingen vill stå som den gamla ministern Ines Uusmann (S) och säga att “internet är en fluga”. Ren luft är varken en fluga eller en trend. Det är en nödvändighet.

Att begränsa bilar är bra för hälsan. Utsläppen innebär luftföroreningar som bland annat kan orsaka cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns redan bevis på att barn och unga kan andas bättre i Stockholm sedan luftföroreningarna minskat. 

Baserat på resultatet i EU-valet kan man se att fler vill ha en trovärdig klimatpolitik, särskilt bland sosse-väljare. Var tredje MP-väljare var egentligen sosse. Det kommer att fortsätta om det största partiet i Sverige fortsätter tro att klimatfrågan bara är en trend. 

Det är i synnerhet kvinnor som röstar för en hållbar framtid. En som hajat det är PM Nilsson, statsministerns tidigare statssekreterare som tjuvfiskade ål och numera är chef för den borgerliga tankesmedjan Timbro. Förr var Nilsson emot miljözoner, men nu har han gjort en helomvändning. Han är numera övertygad om att vi måste få ner utsläppen genom att minska bilkörandet.

Kanske har det att göra med att Moderaterna saknar kvinnliga väljare? 

Om Socialdemokraterna inte lyckas formulera en nationell trovärdig klassmedveten klimatpolitik kommer Helldén inte bara styra över bilarna, utan ta ännu fler av S väljare. Eller så tar PM Nilsson dem.