Det verkade ju som en bra idé...

Uppdaterad 2013-05-06 | Publicerad 2013-05-01

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

”Någon lite för grå tjänsteman har gjort en lite för lat konsult glad”

Socialdemokraterna demonstrerar i dag med en QR-kod på kavajslaget. Jo, det är sant.

En QR-kod är en sorts tvådimensionell streckkod som – om du skannar den med din smarta telefon – kan ge dig en filmtrailer eller en karta rakt i luren.

Eller så hamnar du på en webbadress. Det är precis så Socialdemokraternas Första maj-märke – förlåt, QR-kod! –fungerar. Om du i demonstrationen i dag drar fram din

telefon och siktar den mot ett intet ont anande kommunalråds kavajslag så kommer du skickas rakt in på sossarnas Första maj-sajt.

Där kan du läsa att partiet nu gör Första maj interaktivt (interaktivt betyder ungefär en dialog mellan människa och maskin,

enligt Nationalencyklopedin) och så kan man se filmer med burkigt ljud där förtroende­valda S-politiker med jagad blick säger några kloka ord om jobb och framtidstro.

Det kan vara en inblick i själslivet på ett parti med galopperande identitetskris. Eller så visar det bara att någon lite för grå tjänste­man har gjort en lite för lat konsult glad.

En sak är i alla fall säker: någon har låt­it bli att visa Socialdemokraterna den amerikanske marknadsföringsexperten Paul Dunays texter om QR-koder. En av dem har rubriken ”Nio skäl till varför QR-koder är dåligt för ditt varumärke”.

De flesta som har åsikter om QR-koder verkar tycka att QR-koden inte i sig själv är dålig. Problemet är bara att ingen riktigt fattar hur man ska använda den.

I bildspelet ser du några fler saker som är vettiga i teorin men inte blev så lyckades i praktik­en. Saker, föremål och annat som Socialdemokraterna också kan ha med sig när de demonstrerar i dag, helt enkelt.

Ledare