Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Momentant lyckopiller tar skruv i Gubbängen

Publicerad 2014-03-03

Dagens utbredda hypokondri som gjord för Den inbillningssjuke

Moment Teater spelar Molière.

Moment Teater i Gubbängen har sitt eget sätt att förhålla sig till klassikerna. Där institutions­teatrarna har en tendens att vilja rädda åldrade verk medelst finkänslig ­manuskirurgi och locka ­kritikerna till slitna fraser av typen ”Molière är verkligen vår samtida”, väljer Moment en annan väg.

Att Andreas Boonstra tycker att Den inbillnings­sjuke är en till stora delar urtråkig text är inget han försöker dölja. Han är inte ute efter att trolla bort en ”mästares” rynkor. Pinsamheterna blir i stället ett kreativt incitament, utgångspunkten för en rabulistiskt hälsobringande teater.

Visst finns det en samtidskrok trots allt. Den narcissistiska sorts hypokondri som pjäsens ­gamle Argan inkarnerar är ju i dag en samhällssjukdom. Linda Källgren berättar på ett komiskt sakligt sätt om ”sina” många krämpor från stressmage till kristallsjuka och om vilka kurer tillstånden kräver. I ­nästa stund spelar hon Argan, vars brakpruttar smattrar vilt trots tjuten från de andra skådespelarna: ”det där är struket!”.

Gemensamt för Argans livsupplevelse och vår är den hybris som ligger i tron att allt, precis allt, ska gå att bota. I detta blinkar ett allvar till, trots att de iscensatta skådis­kaffepauser och små­föreläsningar där saken diskuteras ganska snabbt skakas ihop med övriga bitar i kreativitetens ­svarta box.

Till dessa bitar hör pjäsens andra tema: dottern Angéliques hotande resonemangsäktenskap med faderns utvalde - en lämplig läkare. Anders Bergs dumsnutiga Angélique och Ludde Hagbergs lite surt regisserande tjänsteflicka Toinette gör de sedvanliga dekolletagen helt förutan en oslagbar uppvisning, sekunderade av Jenny Antoni i tre roller. Man tappar nästan andan i kasten mellan patetik, burleskeri, sval realism och menuettdans med tillfälligt fladdrande ­peruker.

Hela tiden rinner ­manuset i projicerad form över sidoväggen i det öppna teaterrummet. Strukna partier skrollas över och i ärlighetens namn blir ­intrigen under kvällens gång tämligen oviktig. Därför saggar det också mot slutet, men vad gör det. Då har lyckopillret sedan länge tickat in.