Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Förtjusande vånda i Gubbängen

En vass teaterpamflett i pestens tid

Publicerad 2020-10-22

Ensemblen i Bartolomeinatten enligt Christopher Marlowe enligt moment:teater.

Att Moment teaters 20-årsjubileum skulle beläggas med sordin stod klart redan i början av mars när Inspektionen 2020 hade premiär mitt under coronautbrottet. På senare tid har Gubbängsgruppens lekfulla anslag allt mer kommit att skuggas av desperat överlevnadskamp.

Så också nu, när Josefin Ankarberg plockar fram Christopher Marlowes Massakern i Paris från 1593, som kretsar kring Bartolomeinatten 1572 då konflikterna mellan katoliker och hugenotter utmynnade i blodbad.


I ”Allt för truppen” får en teatergrupp som reducerats till tre personer på grund av pesten, och för att de övriga som överlevt valt att spela en mer kommersiell julpjäs av Shakespeare, i uppdrag av drottning Elizabeth att återberätta Marlowes pjäs så att hennes utsända kan nedteckna manuset för eftervärlden.

Åsa Berglund Cowburn har försett den lilla truppen med trikåer, snabelskor, blygdkapslar och mantlar av olika, tidstypiska snitt så att de under förtjusande teatral vånda lyckas växla mellan 20-talet roller på Moments lilla scen för en exklusiv publik på bara 15 personer per föreställning.

Drottningens ständige sekreterare är en docka i manslängd med krage, pestmask och skrivdon som baxas in i det svårtillgängliga scenrummet i en antik rullstol. Den manövreras av Joel Dannerup, som än en gång dubblerar framgångsrikt som tekniker och underhållande bifigur. Med penningpungen i näven förkortar han armlängden mellan makten och teatern och påminner om att även om direkt bokstavscensur kanske inte råder, så styr politiska anslagsvillkor alltid den konst som skapas av människor som behöver äta och betala sina hyror.


Så pjäsen blir som drottningen vill ha den, och hyllar ”rätt” värderingar. Blod och mord ger den också tillräckligt med ”trauma drama” för att locka en sensationslysten publik, men en kasperdocka med ledlampor i håret som håller kurs i ”great storytelling” antyder att formen måste moderniseras.

Marlowes stycke om religiösa konflikter i Paris får en otäck dagsaktualitet, men främst är Allt för truppen en vass teaterpamflett om konstens frihet som både frågar sig och kreativt försöker besvara hur teatern ska hållas vid liv i tider som präglas av pandemier, maktens krav och kommersiell tv-seriefiering av kulturen.